Elbilen har en energieffektivitet på 73 procent medan bensinbilen endast når 13 procent

Europeiska Transport & Environment arbetar för en grönare transportindustri. Nyligen kunde man berätta att en elbil tillverkad i Europa, med svensktillverkade batterier som sedan körs i Sverige är 81 procent bättre för miljön än motsvarande bensinbil.

Nu har man i samma pedagogiska manér presenterat ytterligare en grafik. Denna gången visar man skillnaderna på energieffektiviteten på en eldriven bil, en bil driven av bränsleceller och en bil driven av fossila bränslen. Grafiken tar upp energiförlusten hela vägen från ”energikällan till tanken” och därefter från ”tanken till hjulen”.

Fram till tanken, eller då batteriet i elbilens fall har man tagit vara på 95 procent av all energi från energiproduktionen. Medan man hos en bensinbilen endast får med 44 procent av energin. Från tanken till att driva bilen framåt ser vi ytterligare stora övertag för elbilen.

När elbilen väl rullar framåt på vägarna kan man nyttja 73 procent av den ursprungligt producerade energin. För en bränslecellsdriven bil har man endast kvar 22 procent för att nyttja till att köra bilen framåt. För en bensindriven bil är det endast 13 procent av den ursprungligt producerade energin som kommer till nytta.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.