För omkring tio år sedan började de första massproducerade elbilarna komma. Bland tidiga modeller i Sverige fanns Nisan Leaf, Renault Zoe och Peugeot iOn. Tesla Model S var också en elbil som det pratades om mycket vid den här tiden, men den nådde Sverige först 2013.
De första elbilarna från den här tiden hade ett högt pris och i många avseende relativt kort räckvidd. Även om de frälsta, redan då, som nu kan bekräfta att elbilarna kunde klara den vardagliga körningen.
Första Nissan Leaf kom 2011 och blev samma år utsedd till Årets Bil. Batteriet var på 24 kWh och gav en räckvidd på 175 kilometer enligt den gamla och generösa körcykeln NEDC. Den mer stränga amerikanska mätningen EPA gav den en räckvidd på 117 kilometer. Leaf skulle visa sig att bli en storsäljare.

När Nissan Leaf lanserades på den svenska marknaden 2011 kostade den 369 990 kronor (eller omkring 400 000 kronor i dagens penningvärde). För samma pris får du idag instegsmodellen Nissan Leaf 40 kWh med en räckvidd på 270 kilometer (WLTP) eller modellen med det större batteriet på 62 kWh för 461 500 kronor och en räckvidd på 385 kilometer. Du får alltså en dubbling i räckvidd för pengarna.
Då kunde du räkna bort 40 000 kronor i supermiljöbilspremie på nybilspriset. Nu kan du räkna bort 60 000 kronor i bonus-malus, och troligtvis nästa år hela 70 000 kronor om förslaget om nya bättre bonus-malus klubbas igenom.
Instegsmodeller | Batteri | Räckvidd | Pris |
Nissan Leaf 2011 | 24 kWh | 175 km (NEDC) | 400 000 kr |
Nissan Leaf 2020 | 40 kWh | 270 km | 397 000 kr |
Nissan Leaf+ 2020 | 62 kWh | 385 km | 461 500 kr |
Lågpris-elbilarna då och nu

Även om Nissan Leaf hade ett relativt lågt pris så fanns det andra elbilar som försökte nischa in sig som de små elbilarna som alla skulle ha råd med. Dessa var visserligen betydligt mindre. En sådan var Peugeot iOn med sittplats för fyra personer. Batteriet var på 16 kWh vilket gav en räckvidd på 150 kilometer (NEDC).
Priser var bara några knappa tusenlappar lägre än Leaf för tio år sedan. Nypriset var 362 000 kronor (eller 400 000 kronor i dagens penningvärde). I princip samma bil kunde också fås under namnen Mitsubishi i-MiEV och Citroën C-Zero. De kallades ofta för ”trillingarna” men är idag pensionerade.

2020 års ”trillingar” är Volkswagen e-Up!, Seat Mii och Skoda Citigoe. De har ett batteripaket på 36,8 kWh vilket ger en räckvidd på 260 kilometer. Priset startar på omkring 265 000 kronor. Dessa små elbilar är de lägst prissatta elbilarna idag även om de är påväg att fasas ut till förmån för VW-koncernens nya MEB-plattform.
Tesla då och nu

Vi kan så klart inte låta bli att nämna Tesla Model S. En pionjär som utvecklats och finns med oss än idag. När Tesla Model S kom till Sverige 2013 hade den ett batteripaket på 85 kWh, bakhjulsdrift och en räckvidd på 500 kilometer enligt generösa körcykeln NEDC. Priset startade på omkring 833 640 kronor (eller 900 000 kronor i dagens penningvärde).
Idag är instegsmodellen Tesla Model S Long Range och erbjuds med fyrhjulsdrift. Den är utrustad med ett batteripaketet på 100 kWh och har en räckvidd på 625 kilometer enligt WLTP. Priset startar på 875 990 kronor. Sedan dess har också Model S uppdaterats med en hel del nya funktioner som till exempel bättre autonoma system, mer prestanda och snabbare laddning.
Instegsmodeller | Batteri | Räckvidd | Pris |
Tesla Model S 2013 | 85 kWh | 500 km (NEDC) | 900 000 kr |
Tesla Model S 2020 | 100 kWh | 625 km | 875 990 kr |
Många elbilar har gjort succé

Under det senaste årtiondet har det kommit fler elbilar som gjort succé. Noterbar i Sverige är en av våra mest sålda elbilar; Renault Zoe som lanserade under 2013 för 209 900 kronor (idag motsvarande 225 226 kr). Haken då var att batterihyran tillkom som en löpande månadsavgift.
För två år sedan kom Tesla Model 3 Standard Range med en räckvidd på 430 kilometer och ett pris på 579 900 kronor. Strax efter kunde den räckviddsmässigt utmanas av bland annat Hyundai Kona och Kia e-Niro med en räckvidd på 460 kilometer. Priset var dock chockerande lågt och startade på omkring 450 000 kronor.
I år har det rullat ut fler nya elbilar än någonsin, och det finns ännu fler bekräftade modeller som kommer nästa år. Elbilarna som lanseras nu kommer i helt andra segment, prisklasser, räckvidd och prestanda än vad de gjorde för tio år sedan.
Årets största nyhet är lanseringen av Volkswagen ID.3 som är VW-koncernens första stora satsning i omställningen till elbilar. Batteriet ID.3 på 58 kWh ger en räckvidd på 421 kilometer. Priset startar på 434 900 kronor. Årets andra stora nyhet är Tesla Model 3-utmanaren Polestar 2 med ett batteripaket på 78 kWh, en räckvidd på 470 kilometer och ett startpris på 669 000 kronor.
Framtiden bjuder på ännu fler elbilar
Under 2021 kommer det fler nya modeller än vad vi någonsin fått uppleva hittills. Under året kommer vi kunna lägga vantarna på nya modeller från bland annat BMW, Byton, Dacia, MG, Mercedes, Opel, Renault, Skoda, Seat, Tesla, Volkswagen, Volvo och många andra.
Det finns god anledning för en ny återblick på ämnet inom 10 år. Elbilen utvecklas, blir bättre, mer tillgänglig och är här för att stanna. Det är sannolikt att vi halverat priserna för tekniken igen inom tio år.
Kommentera