Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Audi är flitiga med att testa sina prototyper av den kommande elbilen E-tron på vanliga vägar. Men man utsätter också elbilarna för andra extrema påfrestningar som inte kan klassas som traditionell körning. I samband med extrem backkörning i Pikes Peak i Klippiga bergen i USA har man lämpligt nog valt att berätta mer om E-tron och dess bromssystem.

Vid inbromsningar på upp till 0,3g används endast elmotorerna för att bromsa bilen. Då genererar inbromsningen energi som kan användas för att ladda batterierna. Audi räknar med att 90% av alla inbromsningar som görs är av denna typ. Det är även möjligt att välja graden av energiåtervinning i tre steg. I det högsta läget bromsas bilen kraftigt när föraren släpper gaspedalen, utan att bromspedalen behöver användas, likt e-pedal på en Nissan Leaf.

Annons

På de hårdare inbromsningarna över 0,3 g används istället bilens skivbromsar. Övergången mellan de två inbromsningsmetoderna ska vara helt flytande och omärkbar.

Kan förutse och planera inbromsningar

Genom ett förarassistanssystem kan bilen också kommunicera till föraren, och ge en indikation när det är aktuellt att påbörja en inbromsning. En serie radarsensorer, kamerabilder, navigationsdata och Car-To-X-information analyserar trafikmiljön och rutten. Föraren får sedan tips på headsup-displayen om när det är dags att lätta på gaspedalen för att öka effektiviteten och därmed räckvidden. Även bilens adaptiva farthållare kan anpassa sig och bromsa in eller accelerera bilen för att optimera och planera körningen på ett helt nytt sätt.

Effektiv återladdning

Audi stoltserar med sin unika effektivitet på återladdning av bilen. I samband med körningen ned för Pikes Peak, en färd på 31 kilometer och en höjdskillnad på 1900 meter, återladdades batteriet med tillräckligt mycket energi för att bilen skulle kunna köra nästan samma sträcka igen. Audi e-tron prototype kan återvinna energi motsvarande upp till 300 Nm i vridmoment och 220 kW, vilket är mer än 70 procent av bilens totala effekt.

E-tron utrustas med boost-läge

Vi får också veta mer om prestandan på E-tron-prototyperna. Den är utrustad med två motorer som ger en effekt på 262 kW och 561 Nm i vridmoment. Bilen kan leverera en toppeffekt i 60 sekunder vilket gör att E-tron prototypen kan klara flera accelerationer från stillastående till 200km/h utan att tappa effekt.

Genom att växla till ett sportläge kan föraren aktivera en boost-funktion som ger bilen en tillfällig effekt på 300 kW och 664 Nm under åtta sekunder. Då gör bilen 0-100km/h på mindre än sex sekunder.

Produktionsversionen av Audi E-tron kommer avtäckas den 17 september.