Norge var det första landet i världen där elbilarna blev fler än bilarna med förbränningsmotorer i nybilsförsäljningen. Sedan dess har Etiopien gjort samma resa och Danmark har visat en liknande trend nu under hösten.
I volym är det däremot Kina som dominerar elbilsförsäljningen. Framåt har Kina siktet på att nå samma brytpunkt och i Kina kommer elbilsförsäljningen att öka under 2025 samtidigt som bilar med förbränningsmotorer tappar. Det rapporterar den brittiska finanstidningen Financial Times som tagit del av siffror från investmentbanker och forskningsgrupper.
Rena elbilar och laddhybrider kommer att växa med runt 20 procent från i år till nästa år. De kommer då nå en marknadsandel på över 50 procent. Totalt nämner rapporterna en försäljning på 12 miljoner elektrifierade fordon vilket är en imponerande ökning på över 100 procent på två år.
Det samtidigt som försäljningen av diesel- och bensinbilar kommer ha minskat med 30 procent på samma tid till omkring 10 miljoner enheter.
– Även om Kinas inhemska elbilssektor blomstrar står den också inför ett överutbud av modeller, stor konkurrens och ett priskrig. Den långsiktiga riktningen är dock tydlig, Kina som elbilsjätte är ostoppbar, kommenterar Yuqian Ding, analytiker vid bankjätten HSBC till tidningen.
Yuqian Ding är tydlig med att landets inhemska producenter kommer att pressa ut många utländska aktörer från marknaden med hjälpa av elbilar. Men det finns också en inhemskt konkurrens som kommer leda till att branschen konsolideras.
Financial Times skriver också att investmentbankerna antyder att det fortsatt kommer öppnas nya fabriker i Kina som kan producera bilar med förbränningsmotorer framöver. Men de kommer endast handla om bilar som går på export. KIna har nämligen bestämt sig, förbränningsmotorn ska fasas ut:
– De vill elektrifiera allt. Inget annat land kommer i närheten av Kina, kommenterar Robert Liew, på analysföretaget Wood Mackenzie till tidningen.
Kommentera