Fordonsmarknaden är i tydlig förändring och har varit det under en lång tid. Sverige har länge varit i framkant på elbilar, med en elbilsandel på ungefär en tredjedel i nybilsförsäljning. Vi har alltid toppat listorna strax efter den ständiga listettan Norge.
Försäljningen av elbilar fortsätter att rulla på i bra takt i Sverige, men tillväxten har på senare tid gått i lite långsammare tempo än den gjort historiskt, jämfört med när elbilen fick sitt stora breda genomslag för ett par år sedan. Det i kombination med en elbilbonus som dessutom gav riktigt låga leasingpriser så att till och med låginkomsttagare hade råd med en elbil.
Det ”långsammare tempot” i Sverige kan ge ”en känsla” av att elektrifieringen har stannat av för gott. Men så är inte fallet. I Sverige ökade elbilsförsäljningen med 24 procent i januari och februari, jämfört med samma period förra året.
Men den ökar ännu mer på andra marknader. När vi tittar på marknader utanför Sverige blir det nu ännu tydligare vilket momentum som elbilarna börjat få upp. När Sverige ökar med 24 procent, ökar den betydligt större marknaden Europa med 31 procent.
Även om Sverige ligger på en högre andel elbilar i nybilsförsäljning (32 procent) jämfört med det europeiska snittet på 17 procent så är det tydligt att allt fler marknader nu har börjat hänga med i skiftet till elbilar.
Elbilar ökar mest i Europa
Nyregistrerade bilar per drivmedel i Europa under årets två första månader.
Europa | Jan-feb 2025 | Jan-feb 2024 | Förändring |
Elbilar | 330 584 | 251 547 | +31,40% |
Laddhybrider | 148 156 | 153 370 | -3,40% |
Mild/fullhybrid | 687 709 | 584 866 | +17,60% |
Övriga | 57 860 | 63 270 | -8,60% |
Bensin | 562 513 | 720 032 | -21,90% |
Diesel | 172 758 | 238 185 | -27,50% |
Totalt | 1 959 580 | 2 011 270 | -2,60% |
Elbilarna ökar nu i allt snabbare takt i Europa visar den senaste statistiken från branschorganisationen ACEA.
Så ser det ut i Sverige
Nyregistrerade bilar per drivmedel i Sverige under årets två första månader.
Sverige | Jan-feb 2025 | Jan-feb 2024 | Förändring |
Elbilar | 12 532 | 10 126 | +23,8% |
Laddhybrider | 9 570 | 8 598 | +11,3% |
Mild/fullhybrid | 5 004 | 3 744 | +33,7% |
Övriga | 1 681 | 1 445 | +16,3% |
Bensin | 8 314 | 8 717 | -4,6% |
Diesel | 2 139 | 3 301 | -35,2% |
Totalt | 39 240 | 35 931 | +9,2% |
I Sverige har milhybriderna stått för den största ökningen bland nya bilar under årets två första månader. Elbilarna stod för den näst största ökningen men är fortsatt den enskilt största fordonstypen sett till drivmedel. Det är företagen som driver elbilsförsäljningen i Sverige sedan slopandet av elbilsbonusen 2023.
– Det är positivt att elektrifieringen stadigt ökar och att företagen fortsätter att ställa om. För privatmarknaden behövs styrmedel som riktar sig till medelinkomsttagare och fokus på att bygga laddinfrastruktur i flerbostadshus, kommenterar Emmi Antonsson, chef för kommunikation och samhällskontakter hos Mobility Sweden.
Sverige håller ändå fortfarande tempot uppe sett till volymerna, men utvecklingen går nu betydligt snabbare på andra marknader. När det kommer till elbilsandel ligger numera också länder som Danmark, Nederländerna och Island före oss. Från att Sverige historiskt alltid har knipit en andraplats, är det idag mer vanligt att vi ligger utanför pallplatserna i registreringsstatistiken.
Anledningen till att Sverige blir omsprungna beror på vår regerings slopande av elbilsbonusen, otydliga signaler kring elektrifiering, men också högre subventioner på fossila bränslen som gjort att Sverige idag har ett av EU:s lägsta bensinpriser.
Kommentera