Elbilarna når prisparitet 2025: Står för två tredjedelar försäljningen till 2030

Liten kommande elbil från VW.

Fordonsmarknaden är skakig, men ljuset i tunneln är nära, riktigt nära, enligt en ny studie från RMI. Priserna på batterier till elbilar sjunker, och det ger i sin tur billigare elbilar. En ekonomisk turbulens har gjort att försäljningen i år av både elbilar och bilar med förbränningsmotorer har saktat ner.

Men fordonsindustrin kommer ta sig igenom krisen, och konsumenterna kommer tillbaka. Den nya drivkraften hos konsumenterna kommer vara ekonomin och då kommer elbilen bli det självklara valet. Studien visar att många elbilar redan nått prisparitet om den totala ägandekostnaden räknas in i kalkylen.

Men för att försäljningen verkligen ska ta fart måste också inköpspriset nå prisparitet med sina motsvarande bilar med förbränningsmotorer. Den milstolpen är inte heller långt bort, visar studien. De första elbilsmodellerna kan nå prisparitet i Europa redan om ett år. Till 2026 kommer USA nå samma milstolpe.

Prisparitet, för olika segment och marknader.

I Europa är det fordonssegmentet med suvar och större bilar som helhet kommer att nå prisparitet till 2025. Medan det i Kina är bilar i de mindre segmentet som når dit först. Till 2026 kommer Europa segment med små och mellanstora elbilar kosta lika mycket som bilar med förbränningsmotorer.

Biljättar som Tesla och BYD kommer genom sina stora volymer vara de första som kommer kunna pressa sina försäljningspriser så att de når prisparitet. Batteritillverkaren CATL väntas vara det företaget inom batteriteknik som är snabbast på att få ner sina priser på batterier – och blir därmed en av de stora möjliggörarna.

Nyckeln bakom billigare elbilar är nämligen till stor del billigare batterier. Efter en tillfällig pristopp 2022, till följd av konflikter, har priserna börjat gå ner igen.

Sedan 2010 har priserna fallit med 88 procent. Fortsatt teknikutveckling, och billigare batteritekniker kommer ge oss ytterligare prissänkningar. Prognoserna visar att batterierna kan sjunka ner till 60 till 90 dollar per kWh mot slutet av det här årtioendet. Det är hälften av nivåerna vi såg 2022, då priset i genomsnitt låg på 151 dollar per kWh.

Kan nå 80 procent, till 2030

Studien visar att det finns ett tydligt exponentiellt tillväxtmönster för elbilar. Försäljningen följer en S-kurva. I spetsen finns norra Europa och Kina där det tog ungefär sex år för elbilar att gå från 1 procent till 10 procent av nybilsförsäljningen. Nästa kliv kommer gå ännu snabbare. I ledande länder tar det sex år att nå 80 procent.

Studien visar att det kommer finnas vissa regionala skillnader i skiftet till elbilar. Ledarna för övergången har varit Kina och Europa. Tillsammans utgör de idag nästan hälften av den globala bilmarknaden.

Kina har under de senaste åren sprungit om Europa, och kommer nå 90 procent till 2030. Det när Europa samtidigt når 80 procent. Drivkraften i de två regionerna är tydlig lagstiftning om att fasa ut fossila bränslen. Det kommer gå betydligt långsammare i USA som når 50 procent till slutet på det här årtioendet.

Studien i sin helhet finns att läsa här (PDF).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.