Elbilarna når en försäljningsandel på 24% i Europa 2025 – köparens marknad i jakten på CO2-målen

Biltillverkarna har en tydlig väg framåt som de måste följa för att nå upp till EU:s utsläppskrav nästa år. En ny studie från Transport & Environment visar att det är möjligt och resultatet pekar på att försäljningen av elbilar kommer och måste öka rejält nästa år.

Under 2025 kan nyförsäljningen av elbilar nå en marknadsandel på mellan 20 och 24 procent av den totala bilförsäljningen. Det är en rejäl ökning från årets andel på 14 procent för EU. Försäljningen kommer delvis drivas av flera helt nya elbilar prissatta under 25 000 euro som lanseras på marknaden 2024 och 2025.

En del biltillverkare lobbar nu för att skjuta upp utsläppsmålen, men de scenarion som T&E räknat på visar att elbilarna kan bidra med 60 procent av utsläppsminskningarna vilket kommer innebära att utsläppskraven är möjliga att nå upp till.

De viktigaste lanseringarna 2024 och 2025.

– 2025 kommer att bli ett bra år för konsumeter som planerar att köpa en elbil. Elbilarna kommer stå för nästan en fjärdedel av nya bilar som säljs tack vare en mängd nya, mer prisvärda modeller, kommenterar Lucien Mathieu, fordonschef på T&E.

Även hybriderna kommer att få ett kortsiktigt uppsving. Lucien Mathieu påpekar dock att biltillverkarna snart inte längre kan göra sig allt för beroende av hybrider. De når snart gränsen för vad de kan bidra med i sänkning för att nå CO2-målen.

– De är också en kortsiktig strategi för klimatet, menar Lucien. Samt att de inte står emot konkurrensen från kinesiska elbilar.

Så klarar biltillverkarna målen

Biltillverkarna väntas nå målen.

Andelen elbilar i nybilsförsäljningen kommer alltså öka rejält under nästa år med en andel på 24 procent av den totala försäljningen inom EU. En rejäl ökning på EU-nivå – men lite mer blygsamt jämfört med vissa marknader som Sverige som redan är uppe på 35 procent.

Sett till de enskilda biltillverkarna beräknar Transport & Environment att målen uppnås på följande vis:

  • BMW förväntas uppnå 48% av sina CO2-förbättringar genom tillväxt av elbilsmodeller som iX1, iX3 och i5 samt lanseringen av Mini Aceman. Elbilarna når då en andel på 25% Resterande förbättringar kommer från regleringsflexibiliteter (32%) och ökade PHEV-försäljningar (18%).
  • Ford förväntas öka sin andel elbilar till 21%, drivet av lanseringen av Ford Puma Gen-E och Ford Capri, samt ökade Explorer-försäljningar. Elbilar förväntas stå för 71% av Ford CO2-förbättringar.
  • Hyundai lanserar en prisvärd Inster-modell och en ny IONIQ EV. Elbilar förväntas stå för 72% av CO2-förbättringarna och nå en andel på 22%.
  • Kia lanserar EV3, EV4 och EV5 och förväntas nå 26% elbilsandel. 72% av CO2-förbättringarna väntas från elbilsförsäljningen.
  • Mercedes-Benz förväntas nå 25% elbilsandel, drivet av modeller som CLA och Smart #5. 58% av CO2-förbättringarna kommer från elbilar, 25% från flexibiliteter.
  • Renault-Nissan-Mitsubishi lanserar Renault R5 och R4, samt en ny version av Nissan Leaf. Poolens elbilsandel förväntas bli 17% och bidra till 68% av CO2-förbättringarna.
  • Stellantis väntas nå 18% elbilsandel 2025 med nya modeller som Fiat Grande Panda och Opel Frontera. Elbilar står för 54% av CO2-förbättringarna, medan 33% kommer från hybridmodeller.
  • Toyota förväntas nå 10% elbilsandel, med nya modeller som bZ2X och bZ3X. Elbilar står för 62% av förbättringarna, medan PHEV och HEV bidrar med 17% respektive 14%.
  • Volkswagen förväntas nå 22% elbilsandel genom nya modeller som Cupra Raval och Skoda Elroq, men också större modeller som Volkswagen ID.7, Audi A6 e-tron, Cupra Tavascan och Porsche Macan. 53% av CO2-förbättringarna väntas från elbilar och 30% från hybrider.
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.