Elbilarna levererar överlägsen teknikupplevelse – men en sak stör

Amerikanska JW Power rankar regelbundet kundnöjdheten hos amerikanska bilägare. I en ny studie med 81 000 deltagare har man fokuserat på teknikupplevelsen. Här sticker unga biltillverkare som Tesla, Polestar och Rivian ut som framstående. Men även flera äldre biltillverkare rankar högt.

Funktioner som kunderna hyllar är bland annat AI-baserad teknik när det kommer till smarta klimatanläggningar eftersom det bidrar till ökad komfort utan ansträngningar. Samtidigt kritiseras funktioner som ansiktsigenkänning, fingeravtrycksläsare och gestkontroller som lösningar på problem som inte finns.

Det finns också hajpade funktioner som förare är mer likgiltigt inställda inför. En sådan funktion som nämns är allt mer avancerade förarassistanssystem (ADAS). Bilägare uppskattar att funktionerna tar itu med vissa specifika problem, som varningar vid döda vinklar men det finns andra funktioner som förarna känner att de är kapabla till att hantera själva. Lägst bland ADAS-tekniken rankar aktiv körassistans med verklig ”hands-free”-körning.

Störig detalj ökar komplexiteten

En del teknik sticker ut mer än andra. En sådan detalj som unisont klassifieras som ”inte nödvändig” är en egen skärm framför passageraren fram. Skärmen ses som överflödig eftersom den aldrig används, sällan sitter det ens någon på passagerarsätet.

Man ser passagerarskärmen som något som bara ökar komplexiteten. Den primära infotainmentskärmen anses tillräcklig för även passageraren och det behövs inte en ”ytterligare grej som återförsäljaren måste förklara”.

Passagerarskärmar ogillas.

JW Power lyfter också fram att konkurrensen snart också tekniskt börjar komma ikapp Tesla som tidigare haft ett stort försprång i tidigare års utgåvor av teknikundersökning. ”Entusiasmen för märkets teknik har börjat falla”, lyder utslaget.

Det förklaras med att Teslas kundbas nu expanderat sig bortom tekniktörstande early adopters som inte alls lägger samma vikt vid tekniken. En konkret detalj som sticker ut är kritik riktad till förarövervakningssystemet hos Tesla som ogillas av många.

Så rankar tillverkarna

Officiellt rankas Genesis högst i undersökningen med ett resultat på 584 poäng på en 1 000-gradig skala, följt av Lexus (535) på andraplats och BMW (528) på en tredjeplats.

I undersökningen listas också ”inofficiellt” tre biltillverkare separat eftersom de inte uppfyller kriterierna för att officiellt tillgodoräkna sig utmärkelsen (eftersom de inte är med och finansierar undersökningen).

Här finns Tesla som egentligen kniper en förstaplats med 786 poäng följt av Rivian med 666 poäng på en egentlig andraplats. Även Polestar med 578 poäng rankar högt och placerar sig mellan Genesis och Lexus.

– En stark strategi för avancerad teknik är avgörande för alla fordonstillverkare, och många innovativa teknologier svarar mot kundernas behov. Samtidigt gör årets studie det klart att ägare tycker att vissa tekniker är mindre användbara och i vissa fall irriterande, summerar Kathleen Rizk, senior director för benchmarking och teknologi på JD Power.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.