För första gången har batteriet från en elbil levererat effekt direkt till det lokala elnätet i Göteborg. Det genom Vehicle- to-Grid-tekniken (V2G) där fyra elbilar från Volvo Cars utrustade med dubbelriktad laddning vid två tillfällen levererat en total leverans på 111 kW till Göteborg Energis lokala nät Effekthandel Väst.
De fyra bilarna har varit en del av ett skarpt pilotprojekt. Utfallet från de första testerna visar att tekniken har en stor framtida potential i takt med att allt fler fordon kommer att vara utrustade med dubbelriktad laddning.
– Detta är ett viktigt steg där vi är i framkant globalt med att visa att tekniken fungerar hela vägen. Nu öppnas möjligheten till ett mer ekonomiskt elbilsägande. Effekt kan säljas lokalt för att motverka kapacitetsbrist i elnätet och även kombineras med deltagande på den nationella stöd- och balanstjänstmarknaden, säger Therese Caesar, ansvarig för Effekthandel Väst.
Pilotprojektet startade under hösten 2023 och är ett samarbete mellan Göteborg Energi och Volvo Cars. Syftet är att utvärdera hur en vanlig villaägare kan bidra med att stötta energinätet med hjälp av sin elbil. Nu har alltså tekniken för första gången framgångsrikt använts i skarpt läge vilket också avslutar den gemensamma piloten.
En av de som deltagit i projektet är Volvo Cars projektledare Andreas Ropel. Han rattar en Volvo EX40 som modifierads med stöd för dubbelriktad laddning.
– Bidragen har varit enastående från många team, och vi börjar nu nå vårt mål. Våra första initiala tester är fortfarande i ett tidigt stadie, men de visar redan potentialen för hur våra produkter kan bidra till det stora energisystemet. Detta är helt klart en viktig insats, säger Andreas Ropel.
Kommentera