Elbilar mycket miljövänligare än vad som tidigare antagits

Flera studier pekar på att elbilen är mycket bättre för miljön än bilar med bensin- och dieselmotorer. Nu kommer en studie från vetenskapsmannen Auke Hoekstra, vid Tekniska Universitet i Eindhoven, Nederländerna som visar att många av studierna räknat fel. Elbilen är nämligen mycket bättre än vad som tidigare antagits.

I sin granskning såg Auke att de flesta studierna bygger på felaktiga siffror om batteriproduktionen. De flesta ”aktuella” studierna refererar till siffror från 2017, sedan dess har mycket hänt. Tillverkningsvolymerna har ökat, vilket gett skalbarhetseffekter och minskat miljöpåverkan med upp till 60 procent per producerad kWh.

Dessutom räknar de flesta studierna fel på en bils livslängd. I många studier räknar man på en batterilivslängd på 15 000 mil. Empirisk data visar att den faktiska siffran kan vara upp till 50 000 mil hos dagens modernaste batterier. Därför räknar Auke istället med 25 000 mil vilket är snittlivslängden för en modern bil i Europa idag.

Dessutom gör de flesta studierna felaktiga bedömningar av elproduktionen. Istället för att ta hänsyn till att energimixen under de kommande 20 åren kommer skifta om till mer gröna alternativ har man tagit en ögonblicksbild från idag och tillämpat den på framtiden.

– När elbilar är producerade med helt förnyelsebar energi minskar koldioxidutsläppen med över 10 gånger, det är målet, kommenterar Auke i anslutning till sin studie.

Redan idag är elbilen 54-82% bättre

En av de mest kritiserade studierna är en studie från Tysklands institut för ekonomisk forskning (IFO). Den hävdade att elbilen var mycket sämre än motsvarande dieselbil. Den studien gjorde många av misstagen från ovan. Därför har Auke räknat om resultaten med den bilarna.

Aukes studie visar till exempel att en Volkswagen e-Golf under sin livslängd har 54 procent mindre utsläpp än en Toyota Prius. Redan efter 2 800 mil har en VW e-Golf kört in påverkan från batteriproduktionen. En Tesla Model 3 orsakar 65 procent mindre utsläpp än en Mercedes C220d under hela sin livslängd. Efter 3 000 mil har den kör in påverkan från sitt batteri.

Vid en jämförelse med Porsche Taycan S och Bugatti Veyron är besparingen hela 82 procent till Taycans fördel. Dessutom har den kört in sitt batteri redan vid 1 100 mil.

Studien, i sin helhet, finns att läsa här.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.