Elbilar med fejkade motorljud är inget för Porsche: ”Elmotorn är redan bättre”

Porsches elbilar har mottagits väl av marknaden och i år fick pionjärmodellen Porsche Taycan en rejäl uppdatering. I samband med det lanserades också den extra kraftfulla Porsche Taycan Turbo GT med extra fokus på prestanda.

Sportbilstillverkarens utvecklingsförare Lars Kern har i dagarna berättat för australiensisk media om hur man så klart håller koll på konkurrensen för att hålla sig steget före. En av modellerna som Lars har provkört är prestandakärran Hyundai IONIQ 5 N.

Den sticker ut som elbil med både fejkat motorljud och kan simulera växlingar likt en förbränningsbil. Sådana tilltag är dock något som Lars är tydlig med att han ogillar.

– Självklart tittar vi på vad konkurrenterna gör, men vårt perspektiv på detta är alltid varför vi skulle vilja göra något sämre. Den elektriska motorn är bättre än en förbränningsmotorn, så vi tänkte att det inte finns någon anledning att simulera vad som en gång varit, berättar Lars kring sin åsikt på fejkade växlar.

Hyundai IONIQ 5N.

Om man vill köpa en Porsche med motorljud så finns det också. Då får man välja en av tillverkarnas bilar med förbränningsmotor. Det finns ingen anledning till att fejka menar Lars.

– Vi körde Hyundai N och tittade på den, och uppenbarligen finns det alltid folk som tycker att det är en bra idé och det finns alltid folk som jag tycker att det är en dålig idé. Vi försöker inte att få elbilen att kännas som en förbränningsmotor, så det var därför vi helt enkelt inte följde upp det spåret, sa han.

Porsche erbjuder idag två elbilar. Dessa är Taycan samt den nya större suven Macan. Nästa år väntas en eldriven Boxster presenteras.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.