Det finns speciella däck för elbilar och här är förklaringen varför

Under några dagar deltog jag på ett evenemang arrangerat av däcktillverkaren Hankook. I fokus stod den nya däckserien Hankook Ion med däck speciellt utformade för elbilar. Den stora frågan är så klart, varför finns det speciella däck till elbilar och vad har de för egenskaper?

En elbil utsätter däcken för helt nya krafter, jämfört med den effekt en konventionell bensinbil har på sina däck. Det högre, och mer direkta vridmomentet kräver ett däck med betydligt bättre grepp och tåligare konstruktion. Samtidigt är elbilen betydligt tystare vilket innebär högre konsumentkrav på däck med lägre bullernivå.

Det traditionella sättet att konstruera däck som är tysta är att göra de jämnare och minska kontaktytan mot marken. Det står dock i direkt kontrast till bättre grepp vilket är en viktig egenskap på däck till elbilar.

”Det är traditionellt en motsägelse att göra ett däck som är säkert och även tyst”, för att citera en av Hankooks ingenjörer under evenemanget.

Elmotor och däck

Däck för elbilar är förstärkta och speciellt utformade för att hantera det direkta vridmomentet som en elbil levererar. Elbilsdäck med förstärkta däcksidor motverkar att däcket deformeras vid accelerationspådraget eller skarpa kurvtagningar.

Eftersom elbilar också saknar motorljud blir däcket plötsligt den största bullerkällan vid högre hastigheter. Däckbuller står för 40 procent av ljudet hos en elbil, följt av vindbrus på 30 procent. Elmotorn i sig står för omkring 15 procent.

Här finns det lösningar både utanpå och inuti däcken. Ljud uppstår i mönsterspåren på däck, ett bra däck kan leda bort ljudet vilket ger en minskad bullernivå från själva däckmönstret mot marken. Även inuti däcken uppstår ljud när luften flyttas runt av däckets kompression mot marken. För att dämpa det ljudet finns det däck med bullerreducerande material, till exempel en typ av ljudabsorberande matta.

Batteri och däck

En elbil väger i genomsnitt 30 procent mer än en traditionell bil med förbränningsmotor. Det innebär att du behöver ett däck som är konstruerat för att klara högre vikter. Något som de flesta elbilsdäcken har tagit med i beräkningarna.

När du kör sker en vulkanisering (uppvärmning) av däcken vilket blir speciellt påtagligt hos tyngre elbilar. Om däcken inte uppfyller rätt krav kommer det uppstå temperaturskillnader inom varje enskilt däck vilket i sin tur skapar ojämnheter och ett ökat rullmotstånd med sänkt räckvidd som följd.

Eftersom den högre vikten också ökar slitaget på däcken försöker tillverkare av elbilsdäck också introducera nya tåligare gummiblandningar. Tanken är att de nya gummiblandningarna bättre ska kunna stå emot de ökade påfrestningarna.

Dessutom brukar elbilsdäcken ligga i framkant när det kommer till nya hållbara material och en större del återvunna råvaror.

Själva grundidén med elbilsdäck är alltså att svara upp på skillnaderna mellan elbilar och bilar med förbränningsmotorer. För det finns skillnad i form av vikt, kraft och allmänna preferenser. Med elbilsdäcket vill däcktillverkarna paketera ett däckerbjudande som ska ska svara upp till nya krav från konsumenter och biltillverkare. 

Elbilar ställer krav på däck. Bild: Hankook.
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.