Elbilar i topp hos Volkswagen – prioriterade i spåret av halvledarbrist

Volkswagen har sammanfattat sin egen prestation i samband med redovisningar av den svenska registreringsstatistiken för augusti. Biltillverkaren ser då att företagets helt eldrivna modeller är de enskilda modeller som toppar listorna.

Den populäraste modellen från Volkswagen blev i augusti Volkswagen ID.4 med 553 bilar. Andraplatsen knep märkets andra elbilsmodell Volkswagen ID.3 med 344 bilar.

– Vi är glada och stolta över att våra nya elbilar har tagits emot så väl, inte minst fyrhjulsdrivna ID.4 GTX som snart börjar levereras till kunderna. När året summeras kan det mycket väl vara ID.4 som är vår mest registrerade modell totalt sett, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Årets populäraste elbil

Summerat januari till augusti i år är Volkswagen ID.4 hittills den mest registrerade elbilen i Sverige med 4208 exemplar i år. Det mindre syskonet ID.3 knep en femteplats med 2142 bilar.

Topplista elbilar i Sverige januari-augusti 2021:

ModellAntal
1.Volkswagen ID.44 208
2.Kia e-Niro3 559
3.Tesla Model 33 198
4.MG ZS SUV2 301
5.Volkswagen ID.32 142

Volkswagen levererar en hög andel elbilar, jämfört med andra biltillverkare som också erbjuder bilar med förbränningsmotorer. Av märkets totala antalet registreringar hittills i år är totalt 26,2 procent helt eldrivna. Det kan jämföras med snittsiffran på 13,5 procent för Sveriges totala nybilsregistreringar hittills i år.

Volkswagen berättar vidare att det finns utmaningar med den globala halvledarbristen som drabbar stora delar av bilbranschen. En brist som kommer hålla i sig även de kommande månaderna. Volkswagen väljer då att placera sitt huvudsakliga fokus på elbilar.

– Halvledarbristen drabbar förstås även Volkswagen, men det är stort fokus på att fortsätta producera och leverera så många elbilar som möjligt, säger Sten Forsberg.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.