Vad är den verkliga räckvidden på elbilar och vad händer när man kör slut på batteriet helt och hållet? De frågorna ställer brittiska Carwow och besvarar med ett räckviddstest. Carwow provar totalt sex stycken olika elbilar: Kia e-Niro, Nissan Leaf, Tesla Model 3 LR, Audi e-tron, Jaguar I-Pace och Mercedes EQC. Testet genomfördes till största del på motorväg.
Elbilarna har laddats fullt och när testet påbörjats har elbilarna omkring 95% laddning, klimatanläggning satt på 20 grader och mobiltelefonen inkopplad på laddning. Utetemperaturen är 7C – motsvarande strax under Englands årliga medeltemperatur.
Du ser testet i videon nedan. Under videon ser du också resultatet på räckviddstestet.
Så långt kommer elbilarna i verkligheten
Bilmodell | Angiven räckvidd | Räckvidd i test | Resultat |
Kia e-Niro | 455 km | 410 km | 90% |
Nissan Leaf | 385 km | 334 km | 87% |
Tesla Model 3 LR | 560 km | 434 km | 78% |
Audi e-tron | 411 km | 331 km | 81% |
Jaguar I-Pace | 480 km | 358 km | 76% |
Mercedes ECQ | 417 km | 312 km | 75% |
Elbilarna kördes till största del på motorvägen. När bilarna hade omkring 10-15 kilometer kvar i räckvidd lämnade man motorvägen och cirkulerade i närheten av den närmsta laddpunkten. Bilarna kördes sedan tills dess att de stannade helt och hållet.
Kommentera