Elbilar gör det svårt att sälja bensinbilar i Finland

"Vi kan sluta fundera på när elbilen blir mainstream."

Foto: Tesla

Finland ligger ungefär ett år efter den svenska elbilsutvecklingen. Förra året var 18 procent av alla sålda bilarna i landet en elbil, en milstolpe Sverige nådde 2021.

Marknaden för begagnade elbilar är dock nästan ännu hetare i Finland, enligt landets största begagnatsajt Nettiauto. Förra året såldes nästan 20 000 begagnade elbilar genom sajten, en dubblering från året innan och en sexfaldig ökning från 2020.

De begagnade elbilarna står fortfarande bara för en bråkdel av bilarna som förmedlas via sajten. Men de säljer betydligt snabbare än bensinbilar i motsvarande prisklass.

– Dyra bensinbilar i prisklassen över 30 000 euro är för tillfället de mest svårsålda. För dem är försäljningstiden i snitt 58 dygn. Den kategori som säljs snabbast är elbilar i samma prisklass. Här är försäljningstiden i snitt 29 dygn, säger Erno Kalalahti, chef för Nettiautos affärsverksamhet till HBL

Medianbilen i kategorin är från 2021, har körts 1600 mil och kostar 57 000 euro. Det rör sig oftast om leasingbilar från Tyskland som finska bilhandlare importerar när leasingperioden gått ut.

Om man ser till samtliga bilkategorier inklusive bensin och diesel är Tesla Model 3 den mest sålda modellen hos Nettiauto hittills i år, endast slagen av Volvo XC60 som sålts i fler exemplar.

– Jag tror inte att det dröjer länge innan Tesla Model 3 är den totalt sett mest sålda bilen i klassen över 30 000 euro, när även bensin- och dieselbilar är inräknade. Vi kan sluta fundera på när elbilen blir mainstream. Det är den redan i den här prisklassen, kommenterar Erno Kalalahti.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.