En bil med 115 hästkrafter och förmågan att klara 0 till 100 km/h på 11,9 sekunder tillhörde förr det normala. Det var nämligen vad man fick om man gick till bilhandlaren och köpte storsäljaren Volkswagen Golf 1.6 TDI för tio år sedan. Nu är det något helt annat som gäller.
Suven Tesla Model Y Long Range var förra året världens mest sålda bil. Den har fyra gånger mer hästkrafter än Golfen och gör 0 till 100 km/h på fem sekunder. Ett tempo som historiskt endast varit reserverat för prestanda-suvar av typ Porsche eller Lamborghini.
Norges elbilsförening har tittat närmare på utvecklingen hos de mest sålda bilarna under de senaste 20 åren. Under inledningen av detta århundradet har prestandan hos de mest sålda bilarna varit relativt oförändrad. Sedan 2015 har elbilar toppat listorna men det var först 2019 med introduktionen av Tesla Model 3 som motoreffekten började dra iväg på allvar. Tesla ville nämligen tvätta bort stämpeln att elbilar är långsamma elvispar.
– Om vi jämför med den sista fossilbilen på grafen, Golf 2.0 TDI 4Motion, som är helt jämförbar med Tesla Model 3 Long Range, ser vi en effektökning på 130 procent i hästkrafter och 55 procent i vridmoment, skriver föreningen.
2003 var Toyota Corolla den mest sålda bilen i Norge. Den hade 110 hästkrafter. Det kan jämföras med den nu mest sålda bilen Tesla Model Y som alltså har 320 procent mer.
Mer motoreffekt innebär ju också en snabbare sprint från 0 till 100 km/h. För 20 år sedan avverkades den sprinten på 13,3 sekunder av listettan och det var något helt normalt för sin tid. Idag är fem sekunder det nya normala.
Man kan fråga sig var effektjakten kommer att sluta. En del biltillverkare jagar fortfarande sekunder, men det är långt ifrån majoriteten menar föreningen. Den snabbaste elbilen är inte ett säljargument längre. Nu efterfrågar kunderna något helt annat och branschen jagar istället effektivitet, längre räckvidder, lägre kostnader och minskade vikter. Det är det som kommer sälja framöver.
Kommentera