Elbilar går sällan sönder – klarar sig bättre än jämnåriga avgasbilar

Den tyska bilägarnas intresseorganisation ADAC delar nu med sig av statistik kring haverier hos bilar. Sammanställningen visar bland annat att elbilar är betydligt mer hållbara än bilar med förbränningsmotorer.

ADAC har granskat alla de 3,6 miljoner utryckningar som ADAC:s bärgningspersonal gjort under 2024 och summerat dessa i en haveristatistik. Eftersom antalet elbilar har ökat rejäl under de senaste åren blir också statistiken fördelat per drivlina mer tillförlitlig.

Den visar tydligt att elbilarna är mer pålitliga än bilar med förbränningsmotorer. Trots att antalet elbilar ökat med 97 procent på ett år har bara antalet incidenter som involverar elbilar ökat med 46 procent.

– Den visar att elbilar är mindre benägna att gå sönder än förbränningsmotorer i samma åldersgrupp. I två till fyra år gamla fordon får förbränningsmotorer två och en halv gånger så många haverier som elbilar. Havarifrekvensen för förbränningsmotorer under haveriåret 2024 var 9,4 haverier per 1 000 fordon, medan den för elbilar endast var 3,8, skriver ADAC.

Statistiken visar att elbilar håller ihop bättre.

Elbilar har färre rörliga delar vilket minskar risken för motorrelaterade problem. Dessutom kräver de ingen motorolja och genererar mindre värme vilket minskar slitage menar ADAC.

Här är de bästa bilarna

Den bästa elbilen enligt ADAC var Tesla Model 3 med 0,5 haverier per 1000 bilar med 2022 som första inregistreringsår. På den totala listan (alla drivmedelstyper) har endast 12 modeller en haveririsk på under 1 vid tre års ålder.

Tesla Model 3 har funnits en längre tid och ADAC har också tillförlitlig statistik för ännu äldre årsmodeller. För 2021 var haveririsken 1,0 och för årsmodell 2020 var risken 2,9.

Andra pålitlig elbilar som ADAC lyfter fram som rullat längre än tre år är BMW i3, Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq.

Den främsta orsaken till ett haveri är (och har historiskt oftast varit) ett defekt startbatteri. De stod för 44,9 procent av alla haverier under 2024. I elbilar är startbatteriets procentuella andel av haverifrekvensen högre med 50,5 procent än i bilar med förbränningsmotor (44,6 procent). Däremot är haverifrekvensen för två till fyra år gamla fordon 2,3 haverier per 1 000 fordon högre för förbränningsmotorer (4,0) än för elbilar (1,7). 

Defekt startbatteri. Foto: Adobe Stock.

Men alla elbilar är inte helt felfria. Kunder som kör Hyundai IONIQ 5 har drabbats av en hel del problem vilket ger IONIQ 5 ett felindex på hela 22,4. Driftsproblemen kan främst spåras till problem med den integrerade laddstyrningsenheten (ICCU). Problemen har varit så omfattande att de lett till en återkallelse av den tyska trafikmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt.

På förbränningssidan är det endast Toyota som presterar sämre med Yaris (29,2) och Yaris Cross (40,0) bland de 159 redovisade modellerna.

Positiv trend för elbilar

Summerat skriver ADAC att de nuvarande siffrorna bekräftar trenden att elbilar är mer pålitliga än bilar med förbränningsmotorer. ADAC ser fram emot att följa utvecklingen under de kommande åren.

Utbudet av modeller växer och elbilarna har blivit betydligt mer vanliga på vägarna. Å andra sidan kan det uppstå barnsjukdomar – eftersom det för en del tillverkare fortfarande handlar om ny teknik. Men ADAC ser också en snabb förbättring mot tidigare år vilket tyder på att inlärningskurvan är mycket brant hos biltillverkarna.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.