När vinterkylan närmar sig och elpriserna stiger varnar många för en ansträngd elsituation. Men lösningen kan redan stå parkerad utanför våra hem. Det menar laddbolaget Chargenodes VD Annika Abraham, som lyfter elbilens roll i att stärka Sveriges elsystem genom smart laddning.
Enligt Svenska kraftnät kan södra Sverige under en normalvinter behöva upp till 7 700 megawatt mer effekt under de kallaste timmarna. Det motsvarar sju kärnkraftsreaktorer. Samtidigt finns det fler än 740 000 laddbara bilar i landet.
Annika Abraham menar att dessa fordon kan bli en viktig del i lösningen om laddningen styrs på ett mer intelligent sätt.
Om endast var sjunde elbil laddas nattetid i stället för på kvällen skulle det frigöra omkring 1 100 megawatt effekt. Det är ungefär lika mycket som ett kärnkraftverk. I dag laddas de flesta elbilar när ägarna kommer hem från jobbet precis när elnätet redan är som mest belastat.
– Politiska debatter handlar ofta om kärnkraft eller vindkraft, nya ledningar och förenklade tillståndsprocesser. Men sällan hör vi ett ord om den mest uppenbara lösningen, att använda den el vi har på ett smartare sätt, skriver Annika Abraham.
Lösningen enligt Abraham är smart laddning och den tekniken finns redan idag. Där låter man en mjukvara styra när laddningen sker helt automatiskt utan att användaren behöver tänka på det. Enligt Abraham kan det sänka hushållens elkostnader samtidigt som det stärker hela energisystemets motståndskraft.
– Din elbil behöver inte laddas mellan fem och sju på kvällen. Den behöver vara fulladdad när du kör till jobbet nästa morgon. Det gäller för de flesta ägare av ett laddbart fordon, skriver Annika Abraham.
Hon efterlyser också politiska åtgärder för att påskynda utvecklingen och föreslår skattelättnader till fastighetsägare som installerar smart laddning. Dessutom efterlyser hon krav på att alla nya laddstationer ska ha inbyggd styrning.
Slutligen menar Abraham också att regeringen bör göra mer för att informera hushåll om kommande effektavgifter.
Enligt Abraham är smart laddning en av de snabbaste och mest kostnadseffektiva vägarna mot ett mer robust elsystem. I stället för att enbart fokusera på ny elproduktion vill Abraham se mer fokus på hur den befintliga elen används.
På det viset kan man se elbilen som en resurs i stället för en belastning.
















Kommentera