Elbilar är nyckeln till 1000 miljarder i energibesparingar för EU

Att använda elbilar som energilager och mata tillbaka el under energitoppar kan innebära stora besparingar för Europas energibolag och bilister. En ny studie visar att 100 miljarder euro (1160 miljarder kronor) sparas under en tioårsperiod.

Elbilar utrustade med dubbelriktad laddning kan fungera som ”batterier på hjul” som laddas när det finns en överkapacitet i elnätet och ger tillbaka energi när efterfrågan är hög. Men för att det ska bli verkligheten måste EU verka för standarder, som innebär att både fordon och laddare blir kompatibla oberoende av fabrikat.

Den så kallade vehicle-to-grid-tekniken (V2G) kan enligt rapporten spara EU:s energisystem 22 miljarder euro årligen till 2040. Bakom rapporten står forskningsinstituten Fraunhofer ISI och ISE for Transport & Environment (T&E). Det innebär en minskning av kostnaderna med 8 procent för att bygga och drifta EU:s energisystem.

Under perioden 2030 till 2040 ger det en konkret besparing på 100 miljarder euro, eller 1160 miljarder svenska kronor. De stora potentiella kostnadsminskningarna beror på att elbilarna kan hjälpa till och hantera övergången till förnybar el i elnäten. Elbilar anslutna hemma eller på jobbet kan minskar behovet av stationär batterilagring när det finns ett överskott av vind- eller solenergi.

Genom att lagra överskottet som annars skulle gå förlorat skulle Europas elbilsflotta kunna bidra med upp till 9 procent av EU:s årliga energibehov till 2040. Detta skulle göra elbilar till den fjärde största ”leverantören” av el i EU och minska behovet av ytterligare produktionskapacitet.

– Elfordon har satt vägtransporter på vägen mot koldioxidutsläpp, men de har fler ekonomiska fördelar som ännu inte har realiserats. Dubbelriktad laddning kommer att erbjuda batterier på hjul gratis, vilket minskar behovet av att bygga energilagring för överskott av vind- och solenergi, kommenterar Fabian Sperka, fordonspolicyansvarig på T&E.

Dubbelriktad laddning kan också förlänga livslängden på elbilsbatterier visar studier – i motsats till vanliga farhågor om cellnedbrytning på grund av regelbunden laddning och urladdning. Livslängden kan förlängas med upp till nio procent jämfört med konventionell laddning av elbilar, konstaterar rapporten.

Totalt sju punkter lyfter rapporter fram:

1. Stora energisystembesparingar

Till år 2040 kan ett omfattande införande av dubbelriktad laddning minska de årliga energisystemkostnaderna i EU med 8,6%, vilket motsvarar €22,2 miljarder i besparingar per år. Redan till 2030 förväntas besparingar på 5,5% eller €9,7 miljarder årligen. Totalt kan besparingar mellan 2030 och 2040 uppgå till €175,45 miljarder. Det motsvarar nästan hela EU-budgeten för 2023. Dessa besparingar kommer från minskad produktionskapacitet, minskad avstängning samt minskad bränsleförbrukning.

2. Elbilar som en stor kraftresurs år 2040

Elbilar kunde bidra med upp till 9% av Europas årliga elproduktion, vilket gör dem till den fjärde största kraftleverantören. Under toppbelastningsperioder kunde elbilar leverera 15-20% av det ögonblickliga elbehovet, vilket gör dem till en massiv, distribuerad virtuell kraftverk.

3. Öka integreringen av förnybar energi

Dubbelriktad laddning kunde möjliggöra ytterligare 430 GW av solcells kapacitet till 2040, nästan fördubbla den nuvarande EU-kapaciteten.

4. Reducerad lagringsbehov

Behovet av stationär batterilagring kunde minskas med upp till 92% år 2040, medan backup-kraftverkskapaciteten kunde minskas med 126 GW.

5. Stora besparingar för elbilsägare

Elbilsförare kunde spara mellan 4 och 52% på årliga elräkningar. Det motsvarar besparingar på mellan €31 till €780 per år, beroende på faktorer som plats, ägande av solceller och fordonets batteristorlek.

6. Nätpåverkan

Medan dubbelriktad laddning erbjuder positiva effekter på lågspänningsnätet är påverkan måttlig. Möjliga besparingar i nätutbyggnadskostnader kan nå €9,8 miljarder till 2040, men denna teknik bör inte ses som ett substitut för nödvändig nätförstärkning och expansion.

7. Bra för elbilens batteri

Till skillnad från vad som diskuteras så kan dubbelriktad laddning i själva verket förlänga elbilsbatteriets livslängd. Det med upp till 9% jämfört med standardladdningspraxis. Det eftersom tekniken hjälper till att hålla batteriet i ett optimalt laddningstillstånd.

Rapporten i sin helhet finns att läsa här.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.