Rory Reid från brittiska AutoTrader har i en omfattande videoserie låtit en Tesla Model S som rullat 69 200 mil genomgå några ordentliga prov. Trots de många milen håller bilen ihop med både originalmotor och originalbatteri.
När det kommer till batteriet så visar tester genom serien att det har runt 72 procent kvar av sin ursprungliga kapacitet efter flera år av nästan daglig snabbladdning. Bilen klarar ungefär 30 mil i motorvägsfart, jämfört med 42 mil när den var ny.
Men hur skulle det egentligen gå till om långmilarens batteri skulle haverera, och vad skulle det i så fall kosta att få bilen på vägen igen? Rory Reid har kontaktat Ceder Electric som är specialister på service av elbilar och batterireparationer.
Företaget berättar att man ännu aldrig har satt in ett helt fabriksnytt batteri i någon elbil. Oftast går det bra att reparera, det är det bättre och mest ekonomiska alternativet.
– Vårt huvudfokus är att hitta en alternativ lösning istället för att ersätta batterierna. Dessa fordon är ju tänkta att vara miljövänliga, bra för ekonomin och klimatet. Att helt enkelt byta ut batteripack är enligt oss inte den bästa lösningen, särskilt inte för kundens plånbok, berättar Kevin Pierce från Ceder Electric.
Det står i direkt kontrast till skräckhistorier om folk som får betala 200 000 till 300 000 kronor för sina batterireparationer. Kevin förklarar att de flesta biltillverkarna väljer att ersätta hela batteripaketet rakt av, även om felet är begränsat till en enskild modul.
– Detta har vilselett konsumenterna, menar Kevin Pierce.
Ceder Electric fokuserar istället på att lokalisera den felande modulen, och ersätter den med en likvärdig begagnad modul – då får man återigen ett fungerande batteri och till en mycket mer rimlig kostnad.
Ingen gammal bil får en ny motor
Han liknar det vid en äldre förbränningsbil där motorn rasar. Det skulle kunna kosta uppåt 150 000 kronor för en ny motor. Därför är det ingen som gör det. Istället hittar man en begagnad ersättningsmotor eller andra alternativ. Det är samma sak med batterierna i en elbil. Kevin ger ett ytterligare illustrerande exempel:
– Tänk bara på det första året som en iPhone släpptes, då var det ingen som bytte ut skärmar eller batterier när de gick sönder. Men ju längre tekniken har funnits, desto fler företag som sysslar med sådant som vi gör har kommit, som faktiskt försöker hitta billigare reparationslösningar för kunderna, förklarar Kevin.
När Tesla ska byta ut ett felande batteri i en elbil kan det kosta från 150 000 kronor och uppåt enligt Kevin. När Kevins firma reparerar batterier med samma fel kostar det omkring 50 000 kronor.
Rory Reid och AutoTrader summerar erfarenheterna med den gamla Teslan med att man faktiskt inte behöver vara så orolig som många kanske påstår.
– Den här bilen var en stor ögonöppnare för mig. Vi har lärt oss att den är långt ifrån skrotfärdig. Den erbjuder fortfarande mycket prestanda jämfört med nya elbilar och definitivt med nya förbränningsmotorbilar. Den har fortfarande en räckvidd som många nya elbilar, och det finns egentligen inget fel på den som inte några timmar på en bilverkstad, lite omtanke och hårt arbete kan fixa, avslutar Rory Reid.
Kommentera