Elbil hade fejkade luftintag – ägare kräver ersättning

Xiaomis första elbil SU7 har varit en succé och sålt långt över alla prognoser. Den sportiga elbilen som ska utmana både Porsche och Tesla har dessutom lanserats i en högpresterande Ultra-version.

Den vassa Xiaomi SU7 Ultra går dessutom att få med en hel del sportiga tillval. En sådan detalj är en motorhuv i kolfiber utrustad med rejäla luftintag. Nu har huven hamnat i blåsvädret.

Xiaomi marknadsför sin ”kolfiberhuv med dubbla luftintag” med texten ”kylning på ban-nivå”. Men tester genomförda av kinesiska medier visar att ingen luft rör sig genom luftkanalerna. En kinesisk bilbloggare demonstrerade det genom att placera en bit papper vid inblåset och riktade en fläkt mot den. Pappret rörde sig inte alls.

När man sedan demonterade huven visade det sig att det varken fanns något som skulle leda luft till bromsarna och inte eller något som antydde att huven skulle ge bilen en bättre nedåtkraft trots att Xiaomi lovat det.

Lian Junjie, världsmästare i synkroniserat 10 meterstorn har en SU7 Ultra med fejkhuven.

Xiaomi har sedan avslöjandet gått ut med en ursäkt och medger att kommunikationen kring motohuvens funktion varit otydlig. Man menade att den endast var framtagen för att efterlikna prototypens utseende.

Men man vidhåller att den erbjuder en ”delvis luftflödesstyrning och kompletterande kylning av det främre utrymmet”. Xiaomi uppgav också att man ursprungligen inte hade tänkt att erbjuda kolfiber-huven i produktionsbilen eftersom SU7 presterar tillräckligt bra utan den.

Xiaomi SU7 med standardhuvar.

Enligt kinesiska medier har 300 personer anslutit sig till en protestgrupp och kräver en fullständig återbetalning.

– Oavsett om det handlar om vilseledande reklam eller bristfällig kommunikation från Xiaomi bör företaget ta ansvar för sina misstag istället för att lägga över bördan på konsumenterna, skrev en grupp ägare till SU7 Ultra i ett gemensamt uttalande.

Xiaomi har erbjudit ett kompensationspaket genom ett erbjuda standardhuven i aluminium och en värdecheck på 3000 kronor att handla Xiaomi-produkter för.

Elbilen har trots kritik varit en succé. Under sitt första produktionsår lyckades Xiaomi leverera hela 200 000 exemplar av sin elbil.

Xiaomi SU7 Ultra har tre elmotorer som tillsammans levererar 1138 kW. Toppfarten är ”över” 350 km/h. Bilen klarar 0 till 100 km/h på 1,98 sekunder och når 200 på 5,96 sekunder. Batteriet är på 93,7 kWh och räckvidden är 630 km (enligt CLTC).

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.