Just nu befinner jag mig på provkörning av Volvo EX30 i Barcelona. Den lilla kompakta elbilen som Volvo beskrivit som sin stora lilla nyhet inför lanseringen kommer utan tvekan att bli viktig för Volvo. Bilen mäter endast 4,2 meter och är liten för att vara en Volvo. Samtidigt är det en storlek som efterfrågas så matchningen känns klockren.
Om hur bilen är att köra får jag inte berätta om för stunden. Men mina samlade intryck om bilen i sig får jag tala om. Volvo EX30 är enkel i sin utformning och det är ett sätt för Volvo att hålla nere priset. Samtidigt måste enkelhet inte vara något negativt. Volvo kompletterar det enkla med finurliga lösningar och funktioner på rätt ställe.
På sätt och vis är det skönt att sätta sig i en bil där man inte översköljs av överflöd, funktioner, knappar reglage och detaljer bara för sakens skull. Volvo har tänkt igenom det här ordentligt. Det är något nytt, och det märks också på mottagandet. Det är få lanseringar som lyckats skapa den hajp och engagemang som Volvo EX30 gjort i sociala medier och andra forum.

Men stämningen hos Volvos egna personal var också uppspelt under presskörningen. Det märks att Volvo själva är extremt taggade på den här nyheten och de som arbetat med projektet är extremt stolta över sin nya bil. Det stora kundintresset är också något som Volvo bekräftar gång på gång.
Volvo vill inte gå in på några exakta försäljningssiffror. Under evenemanget i Barcelona berättade dock Magnus Holst, PR- och kommunikationschef för Volvo Cars i Sverige att ”efterfrågan är mycket god”.
Om vilken modell som kommer gå bäst i Sverige trodde Magnus på bakhjulsdrivna Volvo EX30 Single Motor Extended Range. De första bilarna kommer att nå svenska återförsäljarna i början på nästa år och de första kundleveranserna ska sedan starta från februari.
Igår meddelade Volvo Cars också att man kommer att börja tillverka Volvo EX30 i Belgien, det som ett svar på en efterfrågan som varit större än väntad.
Kommentera