I höstas började Stockholm trafikera Ekerö och Klara Mälarstrand med en flygande elbåt. Färjan från Candela använder sig av en bärplansteknik vilket innebär att båtens skrov lyfter sig över vattenytan och glider fram på två smala ”skidor” vilket minskar motståndet och därmed förbrukningen.
Färjan var i drift i ett par veckor, för att sedan ta vinteruppehåll. Nu är färjan tillbaka igen och de första turerna börjar gå idag. Bärplansbåten som heter Nova trafikerar en direktlinje mellan Klara Mälarstrand i City och Tappström på Ekerö.
Först med sex-dagarstrafik, för att snart gå i trafik alla dagar i veckan fram till pilotprojektet avslutas i augusti. Då ska projektet utvärderas.
– Vi märker att det är ett väldigt stort intresse för att åka med Nova. Under hösten var beläggningsgraden per avgång i snitt 80 procent. Det är otroligt höga siffror och det blir spännande att följa Nova under våren och sommaren. Det här pilotprojektet gör vi för att vi vill testa nya lösningar för snabba, utsläppsfria passagerarfartyg i SL-trafiken, säger Erik Norling, trafikdirektör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Fartyget följer ingen ordinarie tidtabell utan kör enligt ett schema som ligger strax före ordinarie linje 89:ans tidtabell.
Bonus: Glenn Lindberg har provåkt:
Kommentera