Med lanseringen av Tesla Cybertruck valde Tesla att frångå den etablerade 12-voltsstandarden på lågspänningssystemet i bilen. Istället använder man sig av en 48-voltslösning. Fördelarna är många och bland annat har Cybertruck betydligt mindre kablage än dagens moderna bilar.
I sin sedvanliga öppenhetliga anda blev det också känt att Tesla skickade dokumentationen på 48-systemet till ledningen hos konkurrenterna. Något som nu Fords VD Jim Farley bekräftar:
– De skojade inte. Vi fick dokumentet idag, daterat den 5 december. Tack, Elon Musk. Bra för branschen, skriver Jim Farley på plattformen X.
Elon Musk hälsade glatt tillbaka och Jim Farley fortsatte konversationen med att Teslas lösning liknar den som Ford också arbetat med till sin nästa generationens elbilsplattform. Han öppnade också upp för ett fortsatt samarbete:
– Det var fantastiskt att läsa dokumentet och inse att vårt nästa generations team har varit inne på ett liknande spår. Låt oss arbeta tillsammans för att också hjälpa leverantörsledet att ställa om till framtiden med 48 volt, skriver Jim Farley.
Fords nästa generationen elbilar ska komma runt 2026. På den amerikanska marknaden kommer man bland annat att lansera en ny eldriven pickup och en större suv med tre sätesrader.
Det skulle inte vara det första betydande samarbetet mellan Ford och Tesla. I våras presenterade duon att Ford skulle ta till sig Teslas amerikanska laddningsstandard NACS i Nordamerika. Det innebär att Fords framtida elbilar i regionen kommer att få samma laddningskontakt som Tesla använder. Följdeffekten av det samarbetet blev att i princip samtliga stora biltillverkare valde att hoppa på standarden i Nordamerika.
Kommentera