Effektiva elbilar ger besparingar på tiotusentals kronor

Lightyear 0 i vindtunneltest

Elbilar har lägre bränslekostnader, leder till renare luft och är ett viktigt sätt att minska utsläppen av farliga partiklar från transportsektorn. Men det finns stora skillnader i effektivitet bland olika elbilsmodeller, något som ACEEE (American Council for an Energy-Efficient Economy) belyser i en ny rapport. Organisationen anser att det är av största vikt att biltillverkare börjar prioritera effektiviteten när de designar nya fordon.

En mer effektiv elbil använder mindre el för varje mil. Forskarna lyfter fram att USA i årtionden har använt federala standarder för att förbättra effektiviteten i bensinfordon nationellt; samma sak bör göras för elbilar anser ACEEE. Det kommer stoppa trenden med allt större och tyngre fordon.

Effektivare elbilar gynnar föraren, miljön och elnätet. Bättre effektivitet innebär en lägre elförbrukning per körd mil, vilket sparar ägarna pengar och minskar samhällets totala energikonsumtion. Men förarna kan också spara pengar på förhand eftersom en mer effektiv elbil också kräver ett mindre batteri för samma sträcka, vilket i sin tur ger en billigare bil.

Batterier är den största bidragande faktorn till elbilspriserna idag. Om tillverkaren förbättrar effektiviteten med 30 procent skulle det innebära att kostnaden för en normalstor elbil med 500 kilometer i räckvidd skulle kunna minska med 48 000 kronor, bara genom att batteriet blir mindre.

– Mer effektiva elbilar är bättre. De har längre räckvidd, lägre kostnader, färre materialkrav och mindre påverkan på miljö och elnät. Politiker bör stimulera effektivitetsförbättringar för elbilar och uppdatera förordningar om fordonseffektivitet som utformades innan elbilar existerade och som är dåligt lämpade för en helelektrisk framtid, säger Peter Huether, forskare bakom rapporten från ACEEE.

Rapporten lyfter fram två effektiva metoder för biltillverkarna att göra mer effektiva elbilar: Det gör man genom att minska motståndet från luften när bilen är i rörelse och genom att minska fordonets vikt. Fordon med stora, plana fronter som exempelvis är vanligt på många pickuper och SUV:ar möter mer motstånd från luften än sedaner med mer sluttande former.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.