Ebba Busch svarar på kritiken om att elbilar kostar över en miljon – ”krävs en Tesla Model X”

Ebba Busch. Foto: SVT.

I partiledardebatten i SVT den 11 oktober gjorde Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch ett uttalande om elbilen. Hon sa då att den enda vettiga elbilen som passar den breda medelklassen kostar en miljon och uppåt. Därmed är bonus-malussystemet endast något för de med god nog ekonomi att köpa en elbil i den prisklassen.

Uttalandet väckte starka reaktioner. Det gjorde också vår krönika på ämnet där vi påtalade att tillräckligt praktiska elbilar faktiskt kostar från 300 000 kronor och uppåt.

I Altinget replikerar nu Ebba Busch och Trafikutskottets vice ordförande Magnus Jacobsson stormen av kritik.

Kristdemokraterna förtydligar att man är för bonusmalussystemet i den nuvarande formen med en bonus på 60 000 kronor för rena elbilar och där också många laddhybrider ingår. Man ställer sig kritisk till det nya förslaget som föreslagits för 2021. Där föreslås en bonus på 70 000 kronor för elbilar, och utesluter betydligt fler laddhybrider.

”För en familj som bor på landsbygden som vill ha en något större bil, med fyrhjulsdrift och med dragkrok är alternativen bland de rena elbilarna få. En elbil för 300 000 kronor räcker kanske för ett ensam- eller parhushåll utan barn i storstad.”, står att läsa i repliken.

”Är dragkrok och fyrhjulsdrift absoluta krav, samt ett laddnät som möjliggör resor som om man körde diesel-, bensin- eller hybriddriven bil så krävs förmodligen Tesla Model X. ”

Samtidigt förtydligar Ebba och Magnus att man är medveten om att utvecklingen snabbt går framåt. Man ser ljust på framtiden:

”Men detta är en snabbt föränderlig marknad – uteslutande till det bättre. Nya modeller kommer att komma som är billigare och uppnår fler krav. Laddnäten kommer att byggas ut. Framtiden är ljus.”

Allt om Elbil påtalar igen:

  • En bra elbil kostar från 300 000 kronor. Många hushåll, främst på landsbygden har två bilar. Om man inte kan byta ut förstabilen med fyrhjulsdrift, kombi och dragkrok kan det vara minst lika viktigt att byta ut andrabilen. Med fördel mot en elbil.
  • Det är också viktigt att utöka begagnatmarknaden. Genom att också få ut de större och dyrare elbilarna i en större omfattning öppnar man upp för ett större utbud av begagnade elbilar i framtiden. För de som inte vill eller kan investera i en helt ny bil.
  • Dessutom är den totala ägandekostnaden hos en elbil betydligt lägre än sina motsvarande fossildrivna syskon. Den som räknar på det kan se att en Tesla Model X inte behöver vara betydligt dyrare än familjevänliga Volvo V90. Dessutom är fler familje-elbilar i en betydligt lägre prisklass på gång…
  • …i en väldigt nära framtid startar leveransen av fler stora elbilar, med plats för hela familjen, utrustad med dragkrok och fyrhjulsdrift. Ett exempel på en sådan elbil är Volkswagen ID.4 som slår flera klassiska familjekombi med förbränningsmotor, till exempel Volkswagen Passat, om man slår ut priset över hela ägandekostnaden.
  • Dessutom kan man kritiskt fråga sig om man alltid måste ha en bil med alla möjligheter. Det går att hyra en skåpbil när tonåringen ska flytta hemifrån, eller handla på Ikea med hemleverans.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.