Linköpingsbaserade parkeringsbolaget Dukaten berättar nu om ett nytt projekt där de planerar att göra parkeringshus till aktiva energihubbar. Det när man nu tar initiativ till en satsning på Vehicle-to-Grid-teknik (V2G).
Väl i drift kommer det att bli första gången som V2G testas i ”verklig stadsmiljö” menar Dukaten. Planen är att använda företagets eldrivna parkeringsövervakningsbilar i ett av de egna parkeringshusen, och koppla upp dessa med dubbelriktad laddning.
Eftersom fordonen används enligt fasta rutter med förutsägbara tider är det enkelt att planera och testa tekniken i praktiken. Man laddar upp elbilarna när elen är billig, och kan sedan skicka tillbaka den energin man kan undvara till elnätet vid högbelastning.
– Även om den generella strävan är att minska trafiken i våra städer är bilen fortfarande ett nödvändigt transportmedel för många. Men den genomsnittliga bilen används bara fem procent av tiden. Genom att låta dem agera batterier på hjul när de ändå står parkerade kan vi göra bilarna till en tillgång istället för en börda, säger Mattias Nilsson, mobilitetschef på Dukaten.
Projektet är ett samarbete mellan Dukaten VTI, Tekniska verken, laddoperatören Re&Go och Knowit. Det första steget är att visa hur solenergi från byggnader kan lagras i elbilsbatterier och sedan användas för att kapa effekttoppar. På sikt ser man också en större potential där man kan vara med och bidra till att stabilisera det nationella elsystemet.
– Vår roll bygger på tre starka ben. Vi ansvarar redan för stadens parkering och elbilsladdning, vi hanterar alla typer av fordon, från privata till kommunala, och som en del av Sankt Kors-koncernen är vi integrerade i utvecklingen av Linköpings företagskluster och fastigheter. Det gör oss till en naturlig möjliggörare i övergången från parkeringshus till energihubbar, förklarar Mattias Nilsson.
Dukaten tar nu initiativet till att påbörja arbetet och söker nu finansiering för nästa steg. Planen är att projektet ska pågå till 2027.
– Vi ser det här som ett första steg i omställningen där parkering och elbilsladdning blir en del av energisystemet. Vår ambition är att Linköping ska ligga i framkant och vi menar allvar med att bidra till omställningen, summerar Mattias Nilsson.
Kommentera