Alex arbetar på elbilsverkstaden Wattworks och rattar till vardags en Tesla Model S från 2015 som rullat strax över 75 000 mil. Bilen börjar bli lite till åren, och när Alex kom över ett högspänningsbatteri som passar bestämde han sig för att sätta in det i sin egen bil.
Ursprungligen hade Alex bil ett batteri på 75 kWh. Att det nya batteriet är på 100 kWh är inte ett problem. Resultatet blev att Alex fick en bil som levererade längre räckvidd, och snabbare laddning än när den var helt ny. Både räckvidden och laddningsprestandan fördubblades från innan bytet visar de tester som Alex gör.
– Ganska nöjd med nästan dubbelt så lång räckvidd, kommenterar Alex i en video.
Batteriet som är begagnat kostade ungefär 9 500 dollar (motsvarande 91 000 kronor). Arbetet gjorde han själv, men om det hade varit en kunds bil hade ett komplett byte med material, arbete och annat kostat ungefär 12 000 dollar (115 000 kronor).
Nu finns det inte längre några begränsningar i batteriets prestanda, nu är det resten av hårdvaran som begränsar exempelvis laddningsprestanda:
– Begränsningen just nu är hårdvaran i bilen. Så som laddporten, högspänningsfördelaren och kablaget. Att uppgradera det skulle vara ett omfattande ingrepp och innebära betydande kostnader, summerar Alex.
Se batteribytet i videon nedanför:
Och räckviddstestet med gamla och nya batteriet i denna video:
















Kommentera