Driftsätter 15 tunga eldrivna lastbilar: ”Inget snack, det här är framtiden”

Falkenklev Logistik i Malmö var tidigt ute med att elektrifiera sin fordonsflotta. Nu utökas fordonsflottan med 15 tunga eldrivna lastbilar från Mercedes-Benz samtidigt som man inviger två nya laddstationer med plats för 28 tunga eldrivna lastbilar samtidigt.

De eldrivna lastbilarna är av modellen Mercedes-Benz eActros 300 och kommer att rulla för DHL i Skåne. För logistikbolaget är eldrift en självklarhet. Den första eldrivna lastbilen köpte man in 2022 och då invigde man också sin första egna laddstation Rifil.

– Vi köpte den allra första eActros som kom till Sverige för tre år sedan, berättar VD Victor Falkenklev.

Sedan dess har fordonsflottan utökas med ytterligare fordon och man har nu samlat på sig god erfarenheter av de eldrivna lastbilarna från många års användning. Han hyllar Mercedes-Benz som han anser har konstruerat eldrivna lastbilar ”rätt från början”.

– Inte minst insåg man det smarta med att ha motorerna i bakaxeln. Något som tagit bort mycket energiförluster och ger en låg energiförbrukning, berättar Victor Falkenklev.

Logistikbolaget har också byggt egna laddstationer som dessutom är öppna för allmänheten. elen kommer delvis från en egen solpark.

De 15 nya eldrivna lastbilarna är en del av en beställning på totalt 20 stycken nya eActros. Utöver de nu levererade eActros 300 har man också beställt fem exemplar av eActros 600 för fjärrfrakt med leverans till hösten.

Snart kommer 95 procent av företagets 140 bilar att vara helt eldrivna.

– Det är inget snack längre, det här är framtiden. Det räcker med att stå på vår terminal i Malmö och höra hur lastbilarna bara surrar när de kör förbi. Inga avgaser och inga dieselluktande handskar i dörrfickan, avslutar Victor Falkenklev.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.