Din nyköpta elbil kan stabilisera elnätet i Malmö under importen

Tusentals nyproducerade bilar passerar genom hamnen hos billogistikföretaget Axess Logistics i Malmö varje år. Omkring en tredjedel av dessa är elbilar. Nu ska de genom ett samarbete med tyska energibolaget Uniper och Svenska kraftnät bli en del av energisystemet.

I hamnen lossas nya bilar från fartyg och ställs på en uppställningsplats i väntan på att de ska skeppas vidare ut i landet. Här kommer de nu anslutas till ett särskilt laddningssystemet för att vara med och stabilisera effekten i elnätet. I en första pilot ingår 40 elbilar vilket motsvarar en effekt på 400 kW. På sikt vill man ansluta ännu fler fordon och öka effekten till 5000 kW.

Laddningssystemet reglerar laddningen, och startar och stoppar denna baserat på hur effekten är i elnätet just nu. Uppdraget som Uniper beviljats av Svenska kraftnät är att låta bilarna fungera som en frekvenshållningsreserv om frekvensen i elnätet sjunker under 49,9 Hz.

För stödet får Axess Logistics också ersättning från Svenska kraftnäts balanstjänster för sin flexibilitet. Att man använder andras bilar till att tjäna pengar ser man inte som något problem, eftersom att ingen energi lämnar batteriet. Vissa bilar kan ibland stå i månader hos logistikbolaget och då ingår de i ett särskilt underhållsprogram där exempelvis däcktryck och laddnivå ändå övervakas.

Men i framtiden skulle det kunna bli aktuellt med dubbelriktad laddning, så kallat V2G. Men då kommer det behöva finnas någon form av överrenskommelse. V2G kommer kunna förändra förutsättningarna för större uppkopplade bilparker och kommer att spela en allt viktigare roll i samhället framöver för att bevara frekvensen när vi bygger ut elproduktionen med mer sol- och vindkraft. Det menar David Steen som är forskare i elkraftteknik på Chalmers.

– Effektmässigt får man supermycket kapacitet från elbilsbatterierna. Skulle hela Sveriges bilflotta elektrifieras och använda sig av V2G har man så mycket kapacitet att det kunde balansera hela Sveriges elnät så länge energitillgången är stabil, säger Steen i Dagens Industris senaste trendrapport där Axess Logistics pilotprojekt uppmärksammas.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.