Detta måste Tesla göra för att chocka med sin nya robottaxi

I helgen kom Elon Musk med beskedet att Tesla ska visa upp en robottaxi den 8 augusti. Så vad vet vi egentligen om vad som är på gång? Det definitiva svaret är väl egentligen ingenting alls, det trots att Elon Musk flera gånger talat om produkten.

Sanningen är den, med Tesla kan man aldrig vara säker på något. Företaget följer inte flocken och har både chockat (positivt och negativt) de senaste 10 år. Självkörande bilar har däremot varit ett långsiktigt mål i den Master Plan del 2 som Tesla publicerade för åtta år sedan.

Nu har vi i alla fall ett avtäckningsdatum. Sedan andra kvartalet 2022 har Tesla också listat ”robottaxi och annat” som en av sina produkter som är under utveckling i sina kvartalsrapporter. Det var också under 2022 som Elon i allt fler officiella sammanhang började tala om produkten.

Elon har beskrivit produkten som ”optimerad för autonomi, vilket innebär att den inte kommer ha ratt eller pedaler”, och senare under det året i oktober 2022 sa Elon Musk ”vi gör framsteg i designen av robotaxi-plattformen”.

Elon har också beskrivit robottaxin som en ”kraftfullt produkt där vi har som mål att nå volymproduktion till 2024”. 2024 blir det nog inte… eller?

Men vad är det som kommer?

Om vi återigen backar tillbaka till den där planen som Elon Musk presenterade för åtta år sedan. Kommer Teslas robottaxi verkligen vara beroende av en ny produkt? Kan det vara så att Tesla egentligen bara fullbordar Master Plan Del 2?

Det finns några intressanta stycken i den. Bland annat står det att ”när tekniken mognar kommer alla Tesla-fordon att ha den hårdvara som krävs för att vara helt självkörande”. Det följs av stycket ”det är viktigt att betona att mjukvaran kommer vara på plats långt senare än kameror, radar, och hårdvaran”, något som indikerar att hårdvaran kan vara på plats på redan levererade bilar.

– När äkta självkörning är godkänd av tillsynsmyndigheter kommer det innebära att du kommer kunna kalla på din Tesla från i stort sett var som helst. När den väl hämtar dig kommer du kunna sova, läsa eller göra något annat på väg till din destination, skriver Elon Musk kring produktens funktionalitet.

– Du kommer också att kunna lägga till din bil till Teslas delade fordonsflotta bara genom att trycka på en knapp i Tesla-appen. Den kan då generera inkomster åt dig medan du är på jobbet eller på semester, vilket avsevärt kompenserar och ibland överstiger månadskostnaden, fortsätter Elon.

Detta behöver Tesla för att chocka mig

Tesla Master Plan Del 3 döljer två hemligheter.

Jag anser att Teslas absolut största och mest revolutionerande genombrott någonsin är lanseringen av Tesla Model 3 för sju år sedan. Den elbilsplattformen håller än idag och beviset för det är att den ligger till grund för det som idag lett fram till världens mest sålda bilmodell (Tesla Model Y).

Sedan dess har teknikskutten ärligt sagt varit små. Ska Tesla överträffa det, något som Elon Musk gång på gång sagt att en fullt självkörande Tesla kommer göra, så har Tesla stora skor att fylla.

För att Tesla ska fylla de skorna måste de:

  • Lansera den beryktade elbilen ”Model 2” som ska kosta 25 000 dollar. Med ratt och pedaler.
  • Lansera en mer avskalad variant av ”Model 2”, med slittålig opersonlig kollektivtrafiks-interiör, utan ratt och pedaler.
  • Introducera ett större fordon, en mindre buss (omnämns i Master Plan Del 2 och Del 3).

Och till det chockerande: Robottaxin visar sig i själva verket bara vara en mjukvara, som rullas ut till de tre modellerna ovanför. Plot twist: Samma mjukvara kan rullas ut till alla levererade Tesla Model S, X, 3, och Y.

Plötsligt har Tesla demokratiserat persontransporter, genom att automatisera och decentralisera kollektivtrafiken genom självkörande bilar, det förutsatt att lagstiftningen hänger med för att tillåta helt förarlösa fordon. Det kommer dröja…

Så den stora nyheten den 8 augusti tror jag är ”Model 2” med ratt och pedaler som kommer snurra på vägarna från 2025 eller 2026 med självkörande förmåga under föraransvar. En bilmodell som fler kommer ha råd med, och kommer sälja i dubbelt så stora volymer än vad Model Y och 3 gör tillsammans.

Lovar att chocka oss

Så om vi kommer att få se något riktigt chockerande och överraskande återstår att se den 8 augusti. Efter Elon Musks tillkännagivande i helgen passade en ingenjör på Tesla på att också lätta på locket efter mycket hemlighetsmakeri om vad han egentligen pysslar med på jobbet:

– Jo, nu är det officiellt. Det är detta jag arbetar på. Alla kommer bli chockade, skriver han i meddelandet och refererar till den 8 augusti.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.