Detta gör Porsche med skrotade elbilsbatterier

Porsche lanserade sin första elbil Taycan 2019. I samband med den utvecklingen har det blivit en hel del förseriebilar och testfordon som nu monterats isär. Kvar fanns en hel del batterier.

Med dessa batterierna väljer Porsche nu att demonstrera hur man kan ge batterierna ett andra liv. Porsche har byggt ett energilager vid sin fabrik i Leipzig stor som två basketplaner bestående av 4400 batterimoduler.

Den totala kapaciteten på hela anläggningen är 10 MWh och den kan leverera upp till 5 MW i effekt. Lagret laddas upp med bland annat anläggningens egna solcellssystemet. Batterilagret kommer också att kopplas samman med det lokala elnätet innan slutet på året. Där kommer det få en balansutjämnande effekt genom att ”kapa” energitoppar.

– Vi ville skapa ellagringskapacitet för Leipzig-anläggningen för att göra anläggningen ännu mer ekonomisk och öka dess självförsörjningsgrad. Så det var bara logiskt att använda batterier från Taycans förseriefordon istället för att återvinna dem, berättar Jonathan Dietrich, projektledare för batterilagret.

Anläggningen i Leipzig.

– Vi hoppas få insikter från projektet för att kunna utrusta andra Porsche-platser med liknande system och möjligheter i framtiden. Samtidigt kan vi få en andra användning för batterier från testbilar som inte längre lämpar sig för användning i fordonen, innan de återvinns, avslutar Jonathan Dietrich.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.