Detta är Toyotas plan på elbilar med 100 mil i räckvidd till 2026 – och sedan 150 mil

"Ska förändra framtiden för elbilar"

Toyota har idag talat om sin nästa generations elbilar, som enligt egen utsago, ska förändra framtiden för elbilar. Ny revolutionerande batteriteknik ska ge elbilar en räckvidd på över 1000 kilometer till 2026.

Genom sin nya division BEV Factory, en organisation dedikerad till elbilar som lanserades i maj, ska Toyota förändra hur man arbetar, utvecklar och bygger elbilar. Idag har Takero Kato som leder arbetet inom BEV Factory delat med sig av planerna:

– BEV Factory är ett ”alla i ett team” som inkluderar alla funktioner och regioner under en ledare, inklusive Toyota, externa partners och andra utanför ramen för en biltillverkare. Vi förändrar vårt sätt att arbeta. Alla arbetar på samma uppgifter och kan fokusera på samma frågor. Detta möjliggör snabba beslut och svar. Teamet har precis börjat agera men jag känner redan av förändringarna, berättar Takero Kato.

Takero Kato, chef för Toyota BEV Factory.

Utvecklingen av en ny generation elbilar som ska komma 2026 präglas av några gemensamma punkter. Målet är att de nya elbilarna ska kunna erbjuda en marschräckvidd på 1000 kilometer.

– Vi kommer att uppnå detta genom att integrera nästa generations batterier. En snygg design är en viktig del av en bilens attraktionskraft, aerodynamiska prestanda kommer att stödjas av djupinlärning genom AI, medan designers kommer att fokusera på att skapa en naturlig känsla, fortsatte Takero Kato.

Toyota har som mål att sälja 1,5 miljoner elbilar under 2026 och 3,5 miljoner under 2030. Elbilarna ska lansera globalt och inkludera ett komplett sortiment av modeller. Toyota kommer att lansera crossovers, suvar, kompakta elbilar, sedaner, kombies och minibussar.

Målet är 1500 km i räckvidd

Under evenemanget presenterade också Toyotas teknikchef Hiroki Nakajima mer utförligare detaljer om sin nya batteristrategi. Att erbjuda flera olika batterityper kommer också vara lika självklart som flera olika motoralternativ.

– Vi är fast beslutna att vara världsledande inom batterier. Vi kommer att behöva olika alternativ för batterier, precis som vi har olika varianter av motorer. Det är viktigt att göra dessa batterier kompatibla med alla typer av modeller, förklarade Hiroki Nakajima.

Toyotas teknikchef Hiroki Nakajima.

Det första batteriet är ett litiumjon-batteri som ska dubbla räckvidden mot det som sitter i Toyota bZ4X idag. Det ska klara räckvidden på upp till 1000 kilometer, försäkrade Hiroki Nakajima. Kostnaden ska också vara 20 procent lägre, och det ska vara möjligt att snabbladda det från 10 till 80 procent på mindre än 20 minuter.

Toyota kommer också använda sig av de mer billigare litiumjärnfosfatbatterierna. Dessa kommer någon gång runt 2026 eller 2027. Målet är att sänka kostnaderna med upp till 40 procent mot de batterierna Toyota använder idag.

Batteritekniken kommer sedan fortsätta att utvecklas och genomgå en rad iterationer. Det kommer innebära batterier med lägre kostnader och längre räckvidd. Efter 2028 väntar man sig nå framsteg inom solid-state-batterier. Då är målet ett batteri som kan ge en räckvidd uppåt 1500 kilometer.

Ska halvera investeringen

Elbilarna som Toyota ska bygga kommer i grunden att bygga på tre modulära strukturer där batteriet kommer bli en av de viktiga bärande strukturerna. Runt dessa kommer Toyota att gjuta större karossdelar i ”gigapressar”. Det ska bidra till minskade kostnader i konstruktionen och anläggningarna som bygger bilarna.

Toyota Giga Casting.

Den modulära strukturen ska kompletteras av mer automatiserade produktionsprocesser som gör att investeringen i fabriken kan halveras. Man kommer också använda sig av en digital spegling av fabriken som ska optimera förberdelserna inför de olika stegen i produktionen för att halvera ledtiderna med hälften.

– Vi är fast beslutna att bli världsledande inom batteriteknologi. Med de resurser vi tjänar kommer vi att förbättra vår produktattraktion för att överträffa kundernas förväntningar och säkra intäkter. Låt oss förändra kulturen med elbilar, nästa generationens elbilar är fulla av nya och ambitiösa initiativ. Vänligen se fram emot ”biltillverkade elbilar som inspirerar alla kunders hjärtan”, avslutar Takero Kato.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.