Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Dammsugarföretaget Dyson gav sig in i elbilsbranschen 2016 för att lansera en elbil till 2021. I höstas skrotade man projektet. Som skäl sa man att det visade sig att det inte var ekonomiskt hållbart att ta fram den elbil man ville bygga.

Hemlighetsmakeriet var stort under utvecklingen. Vi fick aldrig se några större detaljer kring elbil. Fram till idag. Det i samband med att uppfinnaren och företagets grundare James Dyson ställer upp i ett reportage för The Sunday Times lista över Storbritanniens rikaste personer.

Elbilen, med plats för sju personer skulle haft prestanda i fokus. 0-100km/h skulle den klara på 4,8 sekunder. Den var utrustad med dubbla motorer som producerade 536 hästkrafter. Topphastigheten var satt till 201 km/h.

Om Dyson hade tillverkat sin elbil hade det varit den kommersiella elbil med längst räckvidd på marknaden idag. Räckvidden anger man till imponerande 950 kilometer. Denna räckvidd hade till och med varit möjlig vid 110km/h en kall februaridag, enligt artikeln.

Elbilen i sig är också massiv. Större än en Tesla Model X. Bara aluminiumstommen i sig mäter fem meter, två meter i bredd och med en höjd på 1,7 meter. Bilens däck skulle vara de största på marknaden, och en framruta som sluttar ”mer än på en Ferrari” skulle ge en sportig look.