Detta är Alfa Romeo Milano – sportigt och kompakt

Nu har Alfa Romeo dragit skynket av sin första elbil Milano. Modellen placerar sig i ett segment av mindre bilar, och ska vara perfekt balanserad för stadstrafiken med typiskt sportiga inslag som man kan förvänta sig i en Alfa Romeo.

Alfa Romeo har en motor som levererar antingen 156 hk eller 240 hk beroende på variant. Den har batteri på 54 kWh och en räckvidd på upp till 410 kilometer på en laddning. Att ladda från 10 till 80 procent tar 30 minuter. AC-laddning på 11 kW är standard.

Milano är 4170 mm lång, 1780 mm bred och 1500 mm hög. Exteriörstylingen ska föra tankarna till traditionella Alfa Romeo-design, så som breda hjulhus och den typiska Coda Tronca-bakdelen från de 1960-talets Giulia TZ.

I pressmaterialet skriver Alfa Romeo att Milano är ”den sportigaste och mest engagerande bilen att köra i sitt segment, kapabel till att locka äldre kunder och vinna nya yngre kunder”.

Interiören kombinerar en vinyl- och tyginteriör, läderratt och elektriskt manövrerad förarstol med massagefunktion. En diskret interiörbelysning framhäver i designlinjerna.

Milano erbjuder bland annat funktioner som nivå 2 autonom körning, navigering med ruttplanerare, 180° backkamera, handsfree elektrisk baklucka och nyckellöst instegsssystem.

Sport-paketet inkluderar skålade stolar i Alcantara-klädsel.

Alfa Romeo påstår att bagaget är det största i sitt segment med en lastvolym på 400 liter. Sätena kan fällas enligt 40/60-principen.

Även under huven fram gömmer sig en nyttig funktion i form av förvaring. Men Alfa Romeo menar att det inte är en frunk, istället är det ändamålsenligt kabelförvaring.

Leveranserna ska starta på utvalda marknader i september. Priserna har ännu inte kommunicerats.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.