Det kommer bara gå framåt för Tesla

Tesla Model 3 med glastak. Pressbild: Tesla

Det är Gene Munster från det det amerikanska analysföretaget Loup Ventures, nyligen omtalad kring ett par analyser om Apple, som pekar ut ett par faktorer varför Tesla kommer skörda enorma framgångar.

Den största och mest avgörande faktorn är att Tesla så klart måste leverera av sina utlovade Tesla Model 3. Efterfrågan finns, det bevisar en studie där 17% av en grupp om 519 tillfrågade personer i USA skulle köpa en Tesla Model 3 för 330 000kr. Även om de tillfrågade är något få, och resultatet skulle vara helt fel så motsvarar det ändå en rejäl ökning av marknadsandelar mot Teslas nuvarande på 0,5% i USA.

Model S visar vägen

Men även Tesla Model S är fortfarande en viktig bil för Tesla. Bland annat pekar man på den tyska marknaden där Tesla sålde fler Tesla Model S än vad de motsvarande premiumbilarna hos fossil-konkurrenterna BMW och Mercedes gjorde. I USA ser man ännu större framgångar för Tesla Model S, medan Mercedes S Class, BMW 7-serien, Audi A8 och Lexus LS rasar.

Med det menar man att Model 3 kan komma att ha samma effekt på lägre prissatta fossilbilar, för Teslas framgångar visar bland annat att:

  • Model S kan konkurrenter mot både eldrivna och fossildrivna bilar.
  • Det visar också att förare av fossilbilar är beredda att överge fossilmotorn.
  • Det visar att premiumbilens hemland (Tyskland) inte ens kan vinna på hemmaplan.
  • Tesla passar både på den amerikanska och europeiska marknaden. och kommer säkert sprida sig i Asien i en ännu större takt.

Det visar att om Model S nu kan skörda sådana framgångar i premiumsegmentet så kan Model 3 skörda samma framgångar i mellansegmentet.

Kommer vara en ojämn väg dit

Teslas väg dit kommer dock vara ojämn. Den största utmaningen är att leverera på Tesla Model 3. Att höja tempot från den nuvarande produktionen om 1 000 producerade bilar i veckan till deras mål om 10 000 i veckan kommer föra med sig en viss turbulens. Produktionslinan kommer genomgå många uppgraderingar flera gånger om, för Tesla kommer det också innebära enorma investeringar som i en naturlig del av att skalar upp produktionen.

Men när den stora orderboken om de ungefär 450 000 förhandsbokade Model 3 är producerade och levererade kommer det innebära att man har en betydande marknadsandel på marknaden.

Teslas Vd Elon Musk har tidigare sagt: “Att den största aha-upplevelsen jag haft i år om vad som verkligen betyder något, så är det maskinen som bygger maskinen, fabriken. Och den maskinen är minst dubbelt så tung och svår än självaste bilen”.

Men Tesla har ändå ett stort försprång. Om andra tillverkare kan tillverka bilar i storskalig produktion, så kan de bara tillverka fossilbilar. Att ställa om till produktion av elbilar kräver att man tänker om och bygger om mycket i den traditionella produktionsindustrin. En huvudvärk som Tesla i stort sett är ensam om att kämpa sig igenom just nu.

Källa: InsideEVs

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.