Det bästa med elbil är att man slipper ”tanka” – därför behövs laddbox vid hemmet

Jag pratade med en bekant häromveckan som funderade på att köpa en elbil. Det som oroade honom var det där med att behöva ”ladda hela tiden”. Så han frågade mig om det var jobbigt och hur ofta jag behövde ladda min elbil.

När jag berättade att jag bara laddat fyra gånger i år tittade han frågande på mig. Men så är det, trots att jag kör närmare 1500 mil årligen så blir det inte många laddstopp. Det var många fler besök till tankstationen när jag körde dieselbil.

Jag fick förklara att resten av laddningen sker hemmavid (43 gånger hittills i år) eller när bilen står långtidsparkerad någon annanstans (5 gånger). Men att ladda sin elbil på det viset är lika självklart som att låsa dörren, knyta skorna eller ta på sig en mössa när det är kallt. Det är inget som ockuperar ens tankar eller tar någon tid i anspråk.

Hemligheten bakom det är så klart att ha en fast laddbox där ens bil står parkerad. Hemma, eller på jobbet. Det är själva nyckeln till att göra sitt elbilsägande väldigt enkelt. Och att ha tillgång till en laddbox där ens bil står parkerad kommer att vara avgörande för en utbredd elektrifiering.

Min vän hade tänkt att köpa en elbil först, och ta det där med laddbox lite senare. Han hade sett att de satt upp laddare vid St1-stationen han åker förbi varje dag och det var därför han undrade hur ofta han kunde tänkas behöva åka in där.

Vi kunde ganska snabbt konstatera att han behövde ladda tre gånger i veckan får att klara sin pendling till och från arbetet, och med den bättre begagnade ID.4 som han sneglat på skulle det innebära en tidsåtgång på en timma och 30 minuter per vecka om han skulle ladda publikt.

Ganska snabbt insåg han det tidsmässigt värdefulla i att först se till så att han kan installera en laddbox hemma. Dessutom är det en bonus att elen är billigare hemma, även om hans TCO-kalkyl gick att räkna hem med endast snabbladdning.

Vi kikade vidare på det, och kollade vilka andra resor han brukade göra. Var hans släkt och vänner bor och vilka utflykter han brukar göra med familjen. Efter att ha räknat på ytterligheterna kunde vi konstatera att det antagligen kommer bli ett publikt laddstopp per år för att klara av ”alla måsten”.

– Tidsmässigt blir det ju mindre tid än vad jag sammanlagt lägger på att tanka varje år, utbrast min vän.

– Magiskt va?, svarade jag.

Nu är det hög tid att regeringen säkerställer så att alla som vill få tillgång till laddning hemma, oavsett boendeform också får det. Ett föregångsexempel är Norge där boende i flerbostadshus med parkering sedan 2021 kan kräva tillgång till elbilsladdning.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.