Mäktigast inom bilsverige – ljuger om elbilar

Mats Qviberg och elbilar som laddar på vintern.

Mats Qviberg är sedan 2013 styrelseordförande i Bilia och en näringslivsprofil som man kan anta har koll på det senaste inom bilar, och kanske dessutom elbilar? En sak är Mats och jag överens om: Regeringens skrotningspremie på 10 000 kronor när man skrotar sin 15 år gamla fossilbil och istället köper en elbil är i stort sett verkningslös.

Den typiska profilen som i huvudsak kör en 15 år gammal bil kommer sannolikt aldrig köpa en sprillans ny elbil. Den köper antagligen en begagnad bil – och det kan på sikt säkert också bli en begagnad elbil. Men i en debattartikel i Dagens Industri väljer Mats istället att varna för att teknologin inte är färdigutvecklad och tycker därför inte att konsumenter ska fokusera så mycket på elbilar.

Istället slår Mats ett slag för ”bensin- och dieselbilar som bara blir bättre” – och ”vi kan hjälpa miljön om vi fokuserar på den basfaktan” (att bensin- och dieselbilar alltså bara blir bättre). Mats menar istället att fler borde nöja sig med att köpa en bättre bensin- eller dieselbil än den de har idag istället för att köpa en elbil. Han menar att elbilar är något som distraherar från möjligheten att förbättra fordonsflottans bensin- och dieselbilar.

Nej, Mats! Om du ska dra miljökortet så kan du ju istället fråga dig varför bensin- och dieselbilar inte kommit längre än vad de gjort de senaste 100 åren? På en mycket kortare tid har mångsidiga och kapabla elbilar visat vara sig mycket mer miljövänliga genom hela livscykeln. Bensin- och dieselbilen har nått vägs ände, den är helt enkelt för dålig för framtiden och kan aldrig bli bra nog för framtiden.

Fråga exempelvis dina vänner på Volvo. Elbilen Volvo EX30 har ett 60 procent lägre koldioxidavtryck än bensindrivna Volvo XC40 efter 20 000 mil. Branschorganisationen Green NCAP säger exakt samma sak i sina livscykelanalyser om bilar.

Och Mats… det är inga problem att köra elbil i Sverige på vintern. Laddstationerna fryser inte när det blir riktigt kallt, så som du påstår i din debattartikel… jösses.

Mats har däremot rätt i att alla inte kan köpa en elbil idag. Långt ifrån alla kommer att köpa en sprillans ny elbil, precis som långt ifrån alla historiskt sett köpt en sprillans ny bensin- eller dieselbil. De flesta köper en begagnad bil och detsamma kommer gälla elbilarna.

Det är genom begagnatmarknaden och tidens gång som alla kommer ha råd att köra elbil. Vi gör oss inte någon tjänst genom att uppmana andra att gå på omvägar…

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.