Privatleasing ökar och är den mest populära finansieringsformen när svenska privatpersoner köper nya bilar. Det skriver Vroom i en färsk rapport. Under årets första halvår utgjorde privatleasing 45 procent av alla nya bilköp.
Resterande del utgjordes av kontantköp (27%) och kreditköp (28%), enligt en rapporten.
Elbilar och privatleasing har alltid varit en populär kombination, men sticker nu ut extra i rapporten. Under årets första halva utgjorde privatleasing hela 63% av privatmarknadens nybilsköp av elbilar. Det är högre än föregående år, men något lägre än toppen 2022 med en andel på 72 procent. Trenden pekar däremot tydligt mot en uppgång.
– Förutom att ett privatleasingupplägg kan vara fördelaktigt rent ekonomiskt med möjligheter för fler personer att köra en ny bil med en förutsägbar månadskostnad erbjuder upplägget en enkelhet, trygghet och även en förutsägbarhet. Egenskaper som särskilt uppskattas av konsumenter som väljer elbil där teknikutvecklingen går snabbt, säger Fredrik Backteman, Försäljningschef vroom Stockholm.
Topplista
Under perioden januari till juni 2025 stod 20 bilmodeller för nästan hälften (49 %) av all privatleasing på marknaden. Av dessa modeller är 11 elbilar. Tydlig etta är Volkswagen ID.3 med 4,8% marknadsandel. På andra plats kommer Skoda Enyaq och på tredjeplats Kia EV3.
Modell | Märke | Drivmedel | Antal | Andel |
---|---|---|---|---|
ID.3 | Volkswagen | EL | 1 088 | 4,8% |
ENYAQ | Skoda | EL | 849 | 3,7% |
EV3 | Kia | EL | 813 | 3,6% |
EX30 | Volvo | EL | 797 | 3,5% |
T-ROC | Volkswagen | BENSIN | 756 | 3,3% |
ID.4 | Volkswagen | EL | 738 | 3,2% |
SANDERO | Dacia | BENSIN | 652 | 2,9% |
CEED | Kia | BENSIN | 639 | 2,8% |
POLESTAR 2 | Polestar | EL | 508 | 2,2% |
ARIYA | Nissan | EL | 498 | 2,2% |
A3 | Audi | ELHYBRID | 497 | 2,2% |
EQA | Mercedes-Benz | EL | 472 | 2,1% |
BORN | CUPRA | EL | 380 | 1,7% |
TAVASCAN | CUPRA | EL | 380 | 1,7% |
Q4 | Audi | EL | 368 | 1,6% |
TAIGO | Volkswagen | BENSIN | 366 | 1,6% |
OCTAVIA | Skoda | ELHYBRID | 364 | 1,6% |
2008 | Peugeot | BENSIN | 352 | 1,5% |
YARIS CROSS | Toyota | ELHYBRID | 320 | 1,4% |
KUGA | Ford | LADDHYBRID | 294 | 1,3% |
Övriga | – | – | 11 735 | 51,3% |
Totalt | 22 866 | 100% |
I takt med att räntorna nu efter en period av uppgång börjar gå ner igen finns det mycket som pekar på att privatleasing nu befinner sig i en ny tillväxtfas. Det i kombination med hushållens förväntande ökade köpkraft som nu kommer skapa gynnsamma förutsättningar för ökad efterfrågan.
– Därutöver har vi marknadsfaktorer som en fortsatt breddning i modellutbudet, inte minst bland elbilar, samt ökad konkurrens bland aktörerna, som också kommer att bidra till att privatleasing vinner ytterligare mark under andra halvan av året och in i 2026, avslutar Fredrik Backteman.
Kommentera