Norska Motor.no och NAF genomför två gånger per år ett stort räckviddstest med de senaste nya elbilarna. En gång på sommaren och en gång på vintern. Imorgon startar vinterupplagan av El-Prix. Totalt 24 elbilar kommer då att delta.
Samtliga 24 elbilar startar med ett fullt batteri i Oslo och kör sedan samtidigt en förutbestämd slinga norröver. Bilarna kommer inte köras till de stannar helt och hållet, men tills dess att batteriet är så urladdat att bilarna inte klarar av att hålla hastighetsgränsen. Efter det beräknar man räckvidd och förbrukning.
Tidigare år har NAF/Motor fått kritik för att testslingan avslutas i en nedförsbacke efter en lång stigning upp för Dovrefjällen. För de bilarna som klarade stigningen innebar färden ner en oproportionerlig fördel.
Efter kritiker väljer man nu att ändra rutten. Den stora klättringsetappen som finns är i ett tidigt skede i testet och borde klaras av av alla bilarna. Mot slutet när bilarna börja droppa rullarna bilarna på betydligt flackare mark.
Här är de 24 elbilarna
Längst räckvidd (enligt WLTP) bland bilarna som deltar i testet har bakhjulsdrivna Tesla Model 3. Det med en räckvidd på 702 kilometer. Om denna kommer över 530 kilometer på en laddning kommer det bli ett nytt rekord i vinterupplagan av El-Prix.
Testet går att följa live, via denna länken imorgon. Bilarna börjar köra klockan 09.00 onsdag 15 januari. Det går också att följa testet i videon nedanför:
Kommentera