Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Vi får ofta frågor från norrlänningar som undrar om det överhuvudtaget är möjligt att köra elbil även om man bor i norra Sverige. Den största oron kretsar kring de långa avstånden som ofta behöver avverkas och tillgång på laddinfrastruktur.

I dagarna blev vi kontaktade av Dennis Krogh-Vennemo från Norrbotten. Dennis ville berätta sin historia, och om sina erfarenheter av att köra elbil i norra Sverige. Dennis införskaffade tidigare i år en Renault Zoe.

– Jag har nu kört en Renault Zoe i tre månader. Jag har 10 mil enkel resa till jobbet och utöver det kör jag runt omkring i länet. På den tiden jag kört på el har jag kommit upp i 1500 mil bara runt om i Norrbotten, skriver Dennis.

Dennis berättar att han redan på förhand bestämde sig för att inte låta elbilen påverka hans körvanor. Han har kört runt som han brukar göra. Med hjälp av en app håller han koll på var han kan ladda elbilen. Hemma har han installerat en laddbox på 11 kW. Det säkerställer att bilen alltid är fulladdad på morgonen.

Dennis tillägger att han kompletterat upp vagnparken med en gammal Volvo för dragkrokens skull och för att dottern ska kunna övningsköra med manuell växellåda. Även om hon tvekar på detta med växellåda och undrar om hon någonsin kommer behöver det, tillägger Dennis.

Lätt att köra elbil i Norrbotten

– Jag vill påpeka att det är mycket lätt att köra elbil i Norrbotten, ja det är klart det kräver lite annorlunda planering än det man är van vid som ”fossil”-användare. Det jag märkt är att det finns flera laddstationer än vad appen säger, men det är ju bara en bonus. Det finns också fler och fler som delar ut sin egen laddbox hemma, lägger Dennis avslutningsvis till.

Tidigare i år träffade SVT Norrbotten Sveriges nordligaste elbilsägare. Hans Olofsson bor mitt ute i skogen med 12 mil till närmsta tätort. Även han går i god för att elbilen fungerar i Sveriges kargaste landskap.