Den svenska Tesla-gemenskapen har blivit examensarbete vid Uppsala Universitet

Studenterna Shajan Bakir och Joel Olai har forskat om Tesla-communityn.

Under de senaste månaderna har studenterna Shajan Bakir och Joel Olai som studerar Media- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala Universitet tittat närmare på online-communityn på Facebook där det diskuteras och samtalas kring Tesla.

Resultatet finns nu redovisat i studenternas examensarbete ”Live, breathe, Tesla”. Jag tog mig ett snack med Shajan Bakir för att höra mer om arbetet, och vilka insikter de fått om den svenska Tesla-communityn. Studenterna valde att fokusera på Tesla eftersom företaget inte använder sig av traditionella marknadsföringsmetoder i samma utsträckning som andra bilmärken. Trots det har Tesla etablerat sig väl i Sverige.

– Det väcker frågor om hur man lyckas så väl utan den där typiska marknadsföringen vi egentligen är vana vid, och sedan är ju Elon Musk kontroversiell enligt många. Det var en kombination av en väldigt speciell frontfigur som Elon Musk, och ett ovanligt förhållningssätt till marknadsföring som fångade vårt intresse och gjorde att vi landade i att undersöka just Tesla-communityn, berättar Shajan Bakir.

Värdefull community

Studenterna menar att communityn är väldigt värdefull både för kunderna men också för företaget Tesla. Många använder Facebook-grupperna för att hitta lösningar på problem eller funderingar innan man kollar i manualen, googlar eller kontaktar Tesla. Man går med i grupperna för att ta del av information där communityn blir en värdefull resurs. Communityn är i sin tur väldigt hjälpsam, något som också sprider sig utanför den digitala världen.

– Hjälpsamheten och engagemanget skapar ett affektionsvärde för många, där grupperna handlar mer om bara en bil, utan där man även skapar vänner och får en djupare mening av communityn, förklarar Shajan, men tillägger: ”Däremot finns det även en sämre sida där folks intolerans för nybörjare kan göra att folk känner sig omotiverade till att vara aktiva i grupperna”.

– Detta är verkligen en kort presentation av studiens resultat, om man tycker det låter intressant kan vi verkligen rekommendera att man kollar in uppsatsen. Vi är väldigt stolta över arbetet och tror det kan ge nya insikter som man själv kanske inte reflekterat över innan, fortsätter Shajan.

Att communityn på det stora hela ändå är väldigt hjälpsam är något som studenternas tar med sig från arbetet.

– Om det är något vi själva tog med oss, och som vi hoppas att fler också ska ta med sig när de läser vårt arbete, så är det att det aldrig kommer stjälpa en själv att hjälpa en annan. Det blev tydligt väldigt tidigt att folk känner tacksamhet till andra medlemmar som hjälpt dem, och att man gärna själv vill ge tillbaka genom att hjälpa andra. Det blir som en god cirkel där alla hjälper alla tillslut. Tänk om det var något man implementerade oftare i sitt vardagsliv, även utanför det digitala, hur mycket snällare världen hade blivit, avslutar Shajan.

Uppsatsen i sin helhet finns att ladda hem från vetenskapliga arkivet Diva här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.