Den smidiga Tesla-upplevelsen har blivit en fullständig besvikelse

Uppdatering: Det kan vara så att upphovet till misskommunikationen verkar vara ett systemfel där Teslas meddelande i serviceärendet aldrig nådde fram till mig.

Jag tycker det är ett stresspåslag att äga en bil. Det finns en ständig oro för att något som man är så beroende av ska gå sönder och att det ska kosta en massa pengar att fixa. Lägg där till att den ska servas, underhållas, tvättas och hållas i gott skick. Nej, allt det där tycke jag är jobbigt och tråkigt.

Därför var det med glädje som jag för fyra år sedan hade skrapat ihop nog med pengar till att unna mig en sprillans ny Tesla Model 3. Det med planen att ha en bil som skulle finnas för mig där i alla fall under de kommande 10 åren.

Tesla hade inte en massa servicekrav och en elbil är betydligt mer pålitlig än en bil med förbränningsmotor. Och om något skulle gå sönder eller krångla, ja då är verkstadsbesöket bara en konversation bort i mobilappen, och dessutom kommer verkstaden hem till mig och fixar problemet.

Det har varit en befrielse, och saker och ting har varit väldigt enkla och smidiga exakt så som jag önskat. Jag har haft några snabba och enkla servicebesök med Tesla efter lite skrammel, missljud, kabelfel och lite otur i samband med en plötslig översvämning där ett par karossdelar spolades bort. Tesla har varit smidiga, trevliga och kommunikativa – och inget av det har kostat mig några större summor att fixa.

Men under det senaste året har något hänt. Servicebiten har kollapsat hos Tesla. De mobila serviceteknikerna är stressiga, slarviga och lämnar en oreda efter sig. 2024 blev det tre servicekontakter med Tesla. I december fick jag nog. Jag tog hjälp av Tesla för att byta torkarbladen och kolla statusen på bromsvätskan. Teknikerna kom hem till mig, låste upp bilen som vanligt och påbörjade sitt arbete.

En kort stund senare fick jag en notis om att servicebesöket var klart och en andra notis om att frunken var olåst. Jag tog då en kort promenad bort till garaget där min bil står parkerad. Serviceteamet hade inte stängt huven ordentligt eftersom laddningskabeln hade kommit i kläm.

Men det som som fångade min uppmärksamhet var en helt färsk skada i skepnaden av en blank, ljus metallyta i storlek av en vindruva. De två serviceteknikerna hade i all sin hast skrapat bort den skyddade färgen på torkararmen.

Jag är inte orimlig. Misstag kan ske. Jag hade inte blivit förbannad på serviceteknikerna om de hade berättat för mig. Det är bara materiella ting. Allt de hade behövt göra var att se till att få det åtgärdat. Nu drog de bara utan att säga något.

Jag kontaktade istället Tesla Service direkt. De svarade med att skicka en enkät. Jag krävde då ett svar – och Tesla svarade med att stänga konversationen. Det bemötandet är riktigt riktigt uselt.

En fullständig besvikelse. Tack för ingenting Tesla.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.