Statliga pengar bör gå till att få fler att köpa elbilar inte till att bygga fler publika laddstationer. Det menar OKQ8:s VD Karin Eriksson och Skellefteå Krafts VD Joachim Nordin. De två företagsledarna poängterar att trafiken står för nära en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och att elektrifieringen därför behöver gå snabbare.
I en debattartikel i Västerbotten-Kuriren lyfter de fram att antalet elbilar i Västerbotten växte kraftigt under 2021 och 2022 då klimatbonusen fortfarande fanns kvar. Efter att stödet avskaffades hösten 2022 bromsade utvecklingen in betydande.
Sedan den 18 mars finns ett nytt elbilsstöd men det är begränsat till hushåll med lägre inkomster samt boende på landsbygden eller i områden med begränsad kollektivtrafik. Enligt debattörerna är stödet för litet för att på allvar få fart på omställningen.
Samtidigt menar de att utbyggnaden av laddinfrastrukturen redan ligger långt före försäljningen av elbilar. De hänvisar till Energimyndighetens bedömning att snabbladdningsnätet för personbilar byggs ut snabbare än fordonsflottan växer. Naturvårdsverket har därför pausat stödet till publik laddning.
OKQ8 och Skellefteå Kraft har tillsammans på kort tid byggt ett stort nätverk med snabbladdare. Antalet stationer med laddare har enligt företagen ökat från 190 till 274 på ett år, vilket motsvarar en ökning på 44 procent.
Mot den bakgrunden vill de nu se att stödet till publik laddinfrastruktur för personbilar avskaffas permanent. Pengarna anser de istället bör gå till att ge fler hushåll möjlighet att köpa en elbil. Enligt debattörerna är det först när fler elbilarna rullar på vägarna som den verkliga klimatnyttan uppstår och investeringarna i laddinfrastruktur blir långsiktigt hållbara.
















Kommentera