OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar ska tillsammans bygga ett av Sveriges största nätverk med publika laddstationer för tung trafik. Genom 26 laddstationer är målsättning att påskynda omställning till eldrift för tunga transporter på långa distanser.
De tre bolagen har gemensamt sökt och fått medel från Energimyndigheten för etableringen. När snabbladdarna står klara kommer det bli ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tunga trafik.
De 26 stationerna är uppdelade mellan Volvo Lastvagnars återförsäljare och OKQ8:s anläggningar. Bland platserna nämner företagen bland annat Sollentuna, Jönköping och Umeå.
Laddstationerna kommer att vara öppna för alla tunga fordon, oavsett tillverkare. De kommer också var öppna för personbilar. Laddplatserna har två till fyra laddpunkter som vardera har en kontinuerlig effekt på 350 kW. Antalet laddstationer kommer att anpassas till platsen utefter den mängd trafik som förväntas ha behov av laddning i området de närmaste fem åren.
– Vi har högt ställda hållbarhetsmål, precis som OKQ8 och Skellefteå Kraft, och strävar efter att hjälpa våra kunder att ställa om mot hållbarhet. Och vi vill fortsätta vara ledande inom elektrifiering av tunga transporter i Sverige. Vi vill kunna ge våra kunder möjlighet att ladda, oavsett var de befinner sig i landet, säger Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige.
Det 26 stationerna ska möjliggöra eldrivna transporter mellan logistiskt viktiga punkter i Sverige. Fokus har legat på att skapa ett nätverk för hela Sverige där avståndet mellan laddpunkterna är betydligt kortare än räckvidden för dagens tunga elfordon.
Planen är att laddstationerna för tung trafik ska tas i drift under 2023.
Kommentera