De mest effektiva elbilarna i hög motorvägsfart – och den sämsta

Den som vill snålköra med en elbil ska välja att köra i låga hastigheter. Då kommer man som längst eftersom förbrukningen annars ökar med det högre luftmotståndet som uppstår i högre hastigheter.

Men att ligga och puttra fram i 50 km/h på motorväg är inte ett alternativ utan man måste så klart också kunna använda sin elbil under verkliga förutsättningar som ofta innebär högre farter. Det är under dessa förutsättningar man ofta kör långt, och då spelar förbrukningen en större roll.

Därför har tyska Autobild under en tid testat ett hundratal elbilar i ”tysk motorvägsfart” vilket innebär hastigheter på 130 km/h.

Tydligt är att många mindre elbilar presterar bra i testet, men även en del större elbilar imponerar med en förbrukning på småbilsnivå.

Bland annat placerar sig både Lynk & Co 02 och Tesla Model Y högt upp i listan med låg förbrukning. Men i Teslans fall får man i så fall välja den snålaste bakhjulsdrivna varianten.

Autobild lyfter också fram större fordon som Skoda Enyaq, BMW i4, Genesis G80 och Volkswagen ID.7 Tourer Pro som elbilar med en vettig förbrukning. Detta är också elbilar som kvalar in sig på topp 20-listan.

Autobild lyfter också fram bottenplaceringen som hamnar utanför listan. Det är Mercedes G 580 med EQ-teknik. Alltså den eldrivna versionen av den ikoniska G-wagon. Vid 130 km/h förbrukar den sanslösa elbil på 3,1 ton hela 41,7 kWh/100 km. Tre gånger så mycket som den mest effektiva modellen på listan.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.