Amerikanska biltillverkaren General Motors lanserade i slutet på förra veckan en ny kampanj med fullt fokus på elbilar. I samband med det uppdaterar företaget också sin logotyp. Under de kommande åren ska GM presentera 30 nya elbilar med start senare i år.
– Det finns ögonblick i historien när allt förändras. Böjpunkter. Vi tror att en sådan punkt är framför oss där den stora massan väljer elbilar. Till skillnad från tidigare har vi lösningarna, förmågan, tekniken och volymerna att sätta alla i en elbil, säger Deborah Wahl, GM:s globala marknadschef.
GM satsar 27 miljarder dollar under de kommande åren, enligt ett pressmeddelande. Målet är att 30 nya elbilsmodeller ska lanseras fram till 2025. Den nya kampanjen ”Everybody In” i samband med uppdateringen av logotypen ska signalera den kraftstart företaget gör för att komma ikapp i elektrifieringen.
Företagets första modeller är två premiummodeller. Det rör sig om den stora SUV:en GMC Hummer med ett lanseringspris på omkring $100 000. Efter den följer premiumsedanen Cadillac Lyriq.
Kia uppdaterar också sin profil
GM är inte ensamma om att uppdatera sin profil för att signalera en ny start på framtiden. Även sydkoreanska Kia har nyligen presenterat en ny logotyp som ska signalera Kias väg framåt. Den nya logotypen är en del av företagets Plan S som presenterades tidigare i år. Nästa stora uppdatering ska komma från Kia den 15 januari.
Med Plan S ska Kia ta en ledande position på den globala bilmarknaden genom att främst fokusera på att göra elbilar tillgängliga för fler. I samband med de första presentationerna av Plan S tidigare i år har Kia visat upp en skissbild på sju utvalda elbilsmodeller som ska lanseras fram till 2027. De avslöjar ett brett segment.
Kommentera