Titt som tätt får jag frågan om vilken elbil som är den bästa. För några år sedan var den frågan ganska enkel att besvara eftersom det bara fanns ett tiotal modeller att välja på – och där fanns det både höjdare och sänken – och så fick man som konsument anpassa sig efter det.
Idag ser marknaden helt annorlunda ut. Idag finns det över 150 olika elbilsmodeller till försäljning i Sverige och dagens moderna elbilar är mycket kompetenta. Så att ge några direkta råd är så klart mycket svårare. Allt handlar om behov, förväntningar men också budget.
Vanligtvis är mitt råd att först identifiera sina egna behov och att man då dessutom är mycket ärlig mot sig själv. Utifrån det hittar man sedan så många kandidater som möjligt och efter det går man in i nästa fas – en djupare granskning med ett par heldagar hos bilhandlaren och så mycket provkörning som möjligt.
I den här sammanställning tänker jag utgå från några specifika krav och vad jag antagligen i så fall hade valt baserat på det valet om jag hade köpt en ny eller begagnad elbil idag.
Snabb laddning – Kia EV6

För den som kanske åker en hel del längre resor är en bil med god komfort och snabb laddning en ganska viktig faktor. En modell som länge stått för just snabb laddning är Kia EV6.
Det är en god kandidat – som dels har funnits på marknaden ett tag – vilket innebär en välbeprövad drivlinan, men också att det finns ett stort utbud av begagnade EV6:or för den som inte vill köpa nytt.
När EV6 lanserades var den tidigt ute med en 800-voltsplattform som gjorde snabbladdning möjlig från 10 till 80 procent på 18 minuter. Det var snabbt då och det är fortfarande snabbt idag.
Lägg där till att i princip all laddinfrastruktur hunnit ifatt och numera har stöd för 800-voltstekniken så nu är det dessutom busenkelt att hitta kompatibla laddare.
Kia EV6 erbjuder dessutom god komfort, och gott om utrymme. Räckvidden är tillräcklig, och både begagnade EV6 och nya EV6 är ett attraktivt val. Lägg där till Kias generösa nybilsgaranti på hela 7 år.
En kombi – Volkswagen ID.7 Tourer

För den som har siktet på det klassiska segmentet kombi finns det idag en riktigt fin kandidat. Det är nämligen Volkswagen ID.7 Tourer. Här finns ett rymligt och praktiskt bagage, men också en minst lika rymlig kupé för passagerarna, både bak och fram.
Men det är kanske inte bara utrymmet som talar för ID.7 Tourer. Denna bilen är dessutom väldigt behagligt, tyst och bekväm att åka i. Lägg där till tillvalet DCC-chassi för absolut bästa komfort.
Andra praktikalitet är lång räckvidd, upp till 700 km och en dragkapacitet på 1200 kg. Snabbladdning från 10 till 80 på 26 minuter.
ID.7 Tourer är helt enkelt en trevlig och praktiskt utformad familjebil i ett traditionellt och välbeprövat format. Ett val som passar kombilandet Sverige.
Enkelheten – Tesla Model Y

Tesla låg länge i framkant när det kom till elbilar, med lång räckvidd, fungerande teknik och framför allt en unik enkelhet som sänkte tröskeln till elbilsvärlden rejält. Tesla Model Y blev kanske en symbol för den elbil som på allvar för första gången nådde ut till den breda massan.
Sedan dess har flera biltillverkare kommit ikapp på många punkter. Men det finns fortfarande en punkt som Tesla fortfarande är ensamma på – jag kallar den för enkelheten.
Tesla erbjuder en unik helhetsupplevelse med automatisering, effektivisering och en fullständig integration av både användarupplevelsen och körningen på ett sätt som få andra kan mäta sig med. Grädden på moset är den digitala upplevelsen och den fullt integrerade laddningsupplevelsen som gör allt mycket enklare.
Ange destination, kör och följ bara instruktionerna bilen ger dig. Inget funderade över var man ska ladda eller med vilka tjänster eller appar. Det beslutet tar bilen åt dig – vilket många tycker är smidigt.
Obegränsat med pengar – Porsche Taycan

Hissnande med prestanda, och maxad sportighet. Det är vad Porsche Taycan erbjuder och är det perfekta om man råkar ha lite mycket pengar över. Lägg där till saker som mycket lång räckvidd och riktigt snabb laddning.
Taycan är en GT-bil för den som åker mycket bil och åker långa sträckor. Dessutom finns den som en kombi – med Porsche Taycan Sport Turismo. Praktiskt va?
Mindre elbilar – Kia EV3 och Skoda Elroq
För den som inte behöver en sådan stor elbil blir det genast mer komplicerat. Det finns en hel de bilar, men i det här segmenten blir det också lätt en del kompromissar.
Krav som benutrymme, bagageutrymme, räckvidd och laddningsprestanda ska här pusslas ihop samtidigt som det här segmentet förväntas vara billigare än de större bilarna. Även om mindre elbilar oftast är billigare så kan de inte bli hur billiga som helst eftersom biltillverkaren också vill behöver hålla sina nödvändiga marginaler som redan är lägre i detta segmentet.
Det är en utmaning – och dessutom svårare att peka ut en direkt kandidat. Så jag lägger fram två härliga bilar jag skulle kolla in här.

Nykomlingen Skoda Elroq bygger på välbeprövad teknik från Volkswagen-koncernen. Men bilen i sig är en klok paketering som kombinerar det som är lätt att gilla med Skoda som en stilig och komfortabel interiört med smarta lösningar.
Dessutom har den ändå ett väl tilltaget bagage och en generös räckvidd så att den också fungerar på längre resor. Allt som allt en ganska trevlig bil med andra ord.

Som en andra kandidat skulle jag också titta på Kia EV3. En bil som är lite mindre än Skodan, men som kanske erbjuder en mer teknisk hög nivå. Här finns också en trevlig komfort och ett praktiskt nyttjade av interiöra utrymmet.
Det som gör Kia EV3 verkligt unik är en räckvidd på upp till 605 km (WLTP). Det finns ingen annan elbil i den här storleken som erbjuder den räckvidden.
Utöver god räckvidd erbjuder EV3 också bra laddnings prestanda, en hög teknisk nivå med saker som V2L – och en paketering med en bred prisstruktur för varierade plånböcker.
Småbilen och glädjepillret – Renault 5

Titt som tätt kommer det en elbil som tycks ha det där lilla extra känslomässiga, och som sticker ut. En elbil som alla kan gilla. Många minns kanske Honda e.
Idag är det en fransk elbil som står för det skojiga, och det där som får andra att vrida på huvudet: nämligen Renault 5. Lägg där till att Renault 5 dessutom är oerhört kul att ratta runt – så det finns också glädje bakom ratten.
Det är den perfekta kandidaten för någon som dessutom behöver en liten mindre elbil. Och då menar jag verkligen liten. Här är det begränsat med utrymme i både baksäte och bagaget – men å andra sidan är det kanske som förväntat.
Dessutom erbjuder Renault femman till riktigt låga och attraktiva privatleasingpriser. Det är nog den perfekta ägandeformen vid nybilsköp av en Renault 5, den är för dyr annars.
Vad tror du?
Vad är viktigt för dig när det kommer till val av elbi? Hur resonerar du, vad är viktigast för dig? Kommentera nedan!
Kommentera