DB Schenkers nya HCT-lastbil är eldriven, har en längd på 33 meter och en totalvikt på 68 ton. HCT står för High Capacity Transport och är speciellt godkända transporter som får vara extra långa och lasta extra tungt.
Styrkan är energibesparingen som uppnås genom att dra fler ekipage bakom samma dragbil. DB Schenkers nya ellastbil är av märket Volvo FH Electric och har två trailers. Den eldrivna uppsättningen är den första i sitt slag.
– Det är första gången jag hör talas om att ett HCT-fordon körs helt på el i reguljär trafik. Fantastiskt roligt att vi ligger så långt framme. DB Schenker Finland är kanske först i världen, säger Anna Hagberg, Head of Network and Linehaul, DB Schenker Sverige.
Lastbilen kör sedan den 4 oktober de 16 milen mellan Vanda och Lempäälä i Finland. Den går i tre skift, och laddas mellan skiften vid terminalerna i Vanda och Lempäälä. Under sommarhalvåret drivs laddarna av egen solkraft som kompletteras av el från vindkraft under vinterhalvåret.

I lastbilen sitter sex stycken batterier med en total kapacitet på 540 kWh. Snabbladdning är möjlig med effekter på upp till 250 kW och att ladda lastbilen fullt tar två timmar.
– Vår helelektriska HCT-lastbil är en investering i framtiden och ett viktigt steg i övergången till utsläppsfria vägtransporter, säger Harald Knaapinen, DB Schenkers chef för landtransporter i Finland.
– Vi är glada över det här och vill visa att helt elektriska transportlösningar fungerar även vid tunga transporter och hög utnyttjandegrad, tillägger Veli Pusa, Commercial truck director, Volvo Finland.
Kommentera