Recurrent Auto har under flera år samlat in realtidsdata från tiotusentals elbilar som rullar på de amerikanska vägarna och delat med sig om insikterna kring hur dessa mår och presterar under olika förhållanden.
I den senaste rapporten delar man med sig av insikterna hur vintern och kylan påverkar räckvidden hos de 20 mest populära elbilarna i USA. Totalt ingår data från 18 000 fordon i rapporten. Den visar särskilt på stora skillnader om en elbil är utrustad med värmepump eller inte. I snitt förlänger en värmepump räckvidden med runt 10 procent för boende i kallt klimat när temperaturen nått nollgradigt.
I princip alla modeller bland de som tappar minst räckvidd har en värmepump. Vid noll grader behåller de i snitt 83 procent av sin räckvidd i förhållande till idealtemperaturen som varierar mellan 20 och 23 grader beroende på modell.
Bland de som saknar värmepump behåller bilarna i snitt 75 procent av sin räckvidd. Särskilt tydligt blir ett exempel där Recurrent har data för både Tesla Model 3 med och utan värmepump (årsmodell 2021 respektive 2020).
Den senare generationen av Model 3 med värmepump behåller i snitt 87 procent av sin räckvidd, medan den utan behåller 79 procent. Först vid 18°C presterar de två varianterna likvärdigt enligt datan.
Trots att räckvidden blir kortare på vintern så är variationerna över årstiderna sällan något som påverkar elbilister i vardagen och den dagliga pendlingen.
– Det är dock något som bör beaktas vid vinterresor med elbil, där motorvägshastigheter bidrar till en minskad räckvidd och förare måste förlita sig på offentliga laddningsnätverk istället för bekvämligheten med att ladda hemma, summerar Recurrent i sin rapport.
Kommentera